Naar een verbindende leerarchitectuur

/Naar een verbindende leerarchitectuur
Naar een verbindende leerarchitectuur 2016-12-21T21:19:51+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Naar een verbindende leerarchitectuur

Strategische verkenning van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Auteur(s): Marc van der Meer en Régina Petit
Publicatiedatum: februari 2011

In het beroepsonderwijs vindt een deel van het onderwijs plaats in de werkomgeving. Tussen scholen en bedrijven bestaan daarom allerlei soorten van samenwerking, die ze vanuit hun eigen verantwoordelijkheden vormgeven. Professionals in het onderwijs, het bedrijfsleven en bij de overheid buigen zich over het verbeteren van deze samenwerking. Ecbo bracht een aantal van hen bijeen om kennis, ideeën en goede voorbeelden uit te wisselen.

Vier thema’s stonden centraal:

  1. risicojongeren en schooluitval;
  2. etniciteit en participatie;
  3. kennis en innovatie;
  4. spelenderwijs leren met ict.

De auteurs brengen deze thema’s samen onder de noemer van een verbindende leerarchitectuur, waarbij onderwijsinstellingen en bedrijven van elkaar leren en het leerproces meer gezamenlijk vormgeven. De resultaten van de bijeenkomsten, aangevuld met nieuwe theoretische inzichten en actuele cases, zijn opgetekend in deze verkenning zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Externe links

De publicatie Naar een verbindende leerarchitectuur bevat verschillende linkjes naar leuke of verdiepende voorbeelden. Een aantal daarvan geven we hieronder weer:

Diversiteit in het personeelsbestand

Uit dit SER-advies (2009) blijkt dat een heldere visie en duidelijke doelstellingen van de organisatie van cruciaal belang zijn voor het voeren van een succesvol diversiteitsbeleid. Ook een tolerante organisatiecultuur bevordert een ‘inclusieve’ organisatie. Daarnaast zijn verankering en evaluatie van beleid onmisbaar om duurzaam tot resultaten te komen.

Contact met de buitenwereld
Amerikaanse studenten tonen zich in een hilarisch en tegelijkertijd zorgelijk filmpje (youtube) sterk verveeld in een traditionele klasomgeving. Met behulp van ict brengen zij de buitenwereld in de klas, een ontwikkeling die de betrokken docenten maar nauwelijks begrijpen.

Ict in het onderwijs
Sharkworld (trailer) is een serious game die verschillende prijzen heeft gewonnen. De game gaat over projectmanagement met als doel inzicht te geven in werkprocessen. Deelnemers moeten tijd en middelen evenwichtig inzetten voor een project. Men krijgt realistische opdrachten over te nemen beslissingen. Na doorrekening van de keuzes gaat onverwacht de telefoon, iemand klaagt of wordt boos, of stuurt iemand een e-mail met adhesiebetuiging. De kracht van het spel is dat je leert welke mechanismen er achter projectmanagement schuilgaan. Er wordt nu gewerkt aan een variant op het spel voor een universiteit.

Er zijn legio andere voorbeelden van ict in het onderwijs. Enkele opvallende: een overzicht van digitaal leermateriaal voor het mbo, een simulatiegame en een initiatief om wiskunde aantrekkelijker te maken.

Naar een verbindende leerarchitectuur
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

2017-10-12T09:20:13+00:00

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

2017-11-29T22:03:36+00:00

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Gerelateerd nieuws

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By | 19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

By | 12 oktober 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

By | 18 september 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email