Naar een verbindende leerarchitectuur

Home / Portfolio / Naar een verbindende leerarchitectuur

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Naar een verbindende leerarchitectuur

Strategische verkenning van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Auteur(s): Marc van der Meer en Régina Petit
Publicatiedatum: februari 2011

In het beroepsonderwijs vindt een deel van het onderwijs plaats in de werkomgeving. Tussen scholen en bedrijven bestaan daarom allerlei soorten van samenwerking, die ze vanuit hun eigen verantwoordelijkheden vormgeven. Professionals in het onderwijs, het bedrijfsleven en bij de overheid buigen zich over het verbeteren van deze samenwerking. Ecbo bracht een aantal van hen bijeen om kennis, ideeën en goede voorbeelden uit te wisselen.

Vier thema’s stonden centraal:

  1. risicojongeren en schooluitval;
  2. etniciteit en participatie;
  3. kennis en innovatie;
  4. spelenderwijs leren met ict.

De auteurs brengen deze thema’s samen onder de noemer van een verbindende leerarchitectuur, waarbij onderwijsinstellingen en bedrijven van elkaar leren en het leerproces meer gezamenlijk vormgeven. De resultaten van de bijeenkomsten, aangevuld met nieuwe theoretische inzichten en actuele cases, zijn opgetekend in deze verkenning zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Externe links

De publicatie Naar een verbindende leerarchitectuur bevat verschillende linkjes naar leuke of verdiepende voorbeelden. Een aantal daarvan geven we hieronder weer:

Diversiteit in het personeelsbestand

Uit dit SER-advies (2009) blijkt dat een heldere visie en duidelijke doelstellingen van de organisatie van cruciaal belang zijn voor het voeren van een succesvol diversiteitsbeleid. Ook een tolerante organisatiecultuur bevordert een ‘inclusieve’ organisatie. Daarnaast zijn verankering en evaluatie van beleid onmisbaar om duurzaam tot resultaten te komen.

Contact met de buitenwereld
Amerikaanse studenten tonen zich in een hilarisch en tegelijkertijd zorgelijk filmpje (youtube) sterk verveeld in een traditionele klasomgeving. Met behulp van ict brengen zij de buitenwereld in de klas, een ontwikkeling die de betrokken docenten maar nauwelijks begrijpen.

Ict in het onderwijs
Sharkworld (trailer) is een serious game die verschillende prijzen heeft gewonnen. De game gaat over projectmanagement met als doel inzicht te geven in werkprocessen. Deelnemers moeten tijd en middelen evenwichtig inzetten voor een project. Men krijgt realistische opdrachten over te nemen beslissingen. Na doorrekening van de keuzes gaat onverwacht de telefoon, iemand klaagt of wordt boos, of stuurt iemand een e-mail met adhesiebetuiging. De kracht van het spel is dat je leert welke mechanismen er achter projectmanagement schuilgaan. Er wordt nu gewerkt aan een variant op het spel voor een universiteit.

Er zijn legio andere voorbeelden van ict in het onderwijs. Enkele opvallende: een overzicht van digitaal leermateriaal voor het mbo, een simulatiegame en een initiatief om wiskunde aantrekkelijker te maken.

Naar een verbindende leerarchitectuur
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone