Monitor vakmanschap- en technologieroute

Home / Portfolio / Monitor vakmanschap- en technologieroute

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Eerste tussenmeting: instroom

Auteur(s): Hester Smulders, Rob Schipperheyn & Mark Imandt
Publicatiedatum: februari 2016

Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut de monitor naar de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) uit. De experimenten worden in opdracht van het Ministerie van OCW gedurende de gehele looptijd (2014-2022) gevolgd. Dit rapport vormt de eerste tussenmeting, met daarin een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014.

Vanaf 2014 kunnen vmbo-scholen en mbo-instellingen gezamenlijk experimenteren met doorlopende leerlijnen: de vakmanschap- en technologieroutes. Experimenten met de vakmanschaproute en de technologieroute zijn bedoeld om geïntegreerde leerroutes van vmbo naar mbo te realiseren. Om te achterhalen of en hoe ze bijdragen aan het aantrekkelijker en doelmatiger maken van het beroepsonderwijs, bestaat de monitor uit drie delen:

  • een evaluatie van de opbrengsten (behaalde doelen van de vakmanschaproute en technologieroute);
  • een procesevaluatie die kijkt naar de manier waarop de routes zijn ingericht (zowel procesmatig als inhoudelijk);
  • een verklarende evaluatie die een verbinding legt tussen de resultaten uit de procesevaluatie en de resultaten uit de effectevaluatie.

Eerste tussenmeting

Deze eerste tussenmeting bevat een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014. Het laat zien dat 21 scholen met de experimenten zijn gestart. Samen bieden zij 71 routes aan: 64 vakmanschap- en 7 technologieroutes. Op 1 september 2014 staan er 768 leerlingen bij zeventien vmbo-scholen ingeschreven in een vakmanschaproute en 134 leerlingen bij vijf scholen in een technologieroute.

Vakmanschaproute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-2. De route is mogelijk in alle sectoren.

Technologieroute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de gemengde of theoretische leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-4. De route kan worden ingevuld met opleidingen die binnen het bereik van de technische en groene domeinen vallen.

Nulmeting

Naast deze eerste tussenmeting, vindt u hier de nulmeting. Hierin zijn leerlinggegevens in het vmbo, mbo en havo geanalyseerd voor de cohorten die in de schooljaren 2005-2006 tot en met 2013-2014 zijn ingestroomd in het derde leerjaar van het vmbo. Door in de nulmeting de instroom, diplomering, opleidingsduur, sectorkeuze, switchgedrag, doorstroom en uitval te analyseren, zijn bestaande trends in kaart gebracht die de context vormen waarbinnen de experimenten met de vakmanschap- en technologieroute starten. Daarnaast is in de nulmeting de verdere aanpak van het onderzoek beschreven.

Reconstructie beleidstheorie

Naast de nulmeting en de eerste tussenmeting is ook een reconstructie van de beleidstheorie beschikbaar. Dit onderzoek is uitgevoerd door Kohnstamm Instituut en SEO Economisch Onderzoek. De beleidstheorie brengt in beeld waarom de experimenten zijn gestart. Het beschrijft de doelen van het beleid en de aannames/hypothesen over hoe de experimenten bijdragen aan het bereiken van die doelen.

Monitor vakmanschap- en technologieroute
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282
Rob Schipperheyn, MSc.
Rob Schipperheyn, MSc.Onderzoeker
06-10015879

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht

Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs

In deze dubbelpublicatie beschrijven de onderzoekers de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch.

Gerelateerd nieuws

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

110, 2016

Publiek-private samenwerking

1 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Kennisverspreiding|Tags: , , |0 reacties

Column Rob Martens uit Dimensies 26 (oktober 2016)

Bedrijfsleven en onderwijs werken samen, ook in het mbo. Maar soms is publiek-private samenwerking ook schimmig.

Gerelateerd events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone