Monitor vakmanschap- en technologieroute

Home / Portfolio / Monitor vakmanschap- en technologieroute

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Nulmeting en reconstructie beleidstheorie

Auteur(s): Arjan Heyma (SEO Economisch Onderzoek), Cissy Pater & Edith van Eck (Kohnstamm Instituut), Hester Smulders, Jan Neuvel & Rob Schipperheyn (ecbo)
Publicatiedatum: juni 2015

Ecbo heeft samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) te monitoren gedurende de gehele looptijd van het experiment (2014-2022).

Experimenten met de vakmanschaproute en de technologieroute zijn bedoeld om geïntegreerde leerroutes van vmbo naar mbo te realiseren. Om te achterhalen of en hoe ze bijdragen aan het aantrekkelijker en doelmatiger maken van het beroepsonderwijs, wordt een monitor gestart die bestaat uit drie delen:
  • een evaluatie van de opbrengsten (behaalde doelen van de vakmanschaproute en technologieroute);
  • een procesevaluatie die kijkt naar de manier waarop de routes zijn ingericht (zowel procesmatig als inhoudelijk);
  • een verklarende evaluatie die een verbinding legt tussen de resultaten uit de procesevaluatie en de resultaten uit de effectevaluatie.

Deze publicatie vormt de nulmeting voor bovenstaande monitors. 

In 2015 zijn deze nulmeting en een reconstructie van de beleidstheorie(link) verschenen. In 2016 is de eerste tussenmeting verschenen. Deze bevat een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014.

Vakmanschaproute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-2. De route is mogelijk in alle sectoren.

Technologieroute

Een geïntegreerde leerroute voor leerlingen in de gemengde of theoretische leerweg vanaf het derde jaar van het vmbo die opleidt tot een diploma op mbo niveau-4. De route kan worden ingevuld met opleidingen die binnen het bereik van de technische en groene domeinen vallen.

Nulmeting

Voor de nulmeting van de opbrengstenevaluatie zijn leerlinggegevens in het vmbo, mbo en havo geanalyseerd voor de cohorten die in de schooljaren 2005-2006 tot en met 2013-2014 zijn ingestroomd in het derde leerjaar van het vmbo. Door in de nulmeting de instroom, diplomering, opleidingsduur, sectorkeuze, switchgedrag, doorstroom en uitval te analyseren, zijn bestaande trends in kaart gebracht die de context vormen waarbinnen de experimenten met de vakmanschap- en technologieroute starten. Daarnaast is in de nulmeting de verdere aanpak van het onderzoek beschreven.

Reconstructie beleidstheorie

Naast deze nulmeting is ook een reconstructie van de beleidstheoriebeschikbaar. Dit onderzoek is uitgevoerd door Kohnstamm Instituut en SEO Economisch Onderzoek. De beleidstheorie brengt in beeld waarom de experimenten zijn gestart. Het beschrijft de doelen van het beleid en de aannames/hypothesen over hoe de experimenten bijdragen aan het bereiken van die doelen. Kort samengevat richten de experimenten zich erop het onderwijs doelmatiger te organiseren en beter te laten aansluiten bij deelnemer en werkveld. Belangrijke mechanismen zijn het verkorten en aantrekkelijker maken van de route met een soepeler overgang tussen vmbo en mbo en het eerder en intensiever betrekken van het werkveld bij de opleiding.
Monitor vakmanschap- en technologieroute
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282
Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500
Rob Schipperheyn, MSc.
Rob Schipperheyn, MSc.Onderzoeker
06-10015879

Gerelateerde publicaties

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Havo: scharnier in het Nederlandse onderwijsstelsel?

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of het havo zich als scharnier in het voortgezet onderwijs ontwikkelt. Daar is veel voor te zeggen. Zo heeft het havo in het aanbod van algemeen vormend voortgezet onderwijs in doorstroomtermen zowel een verbinding met de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo als met het vwo. Uit het vmbo mogen leerlingen uit de gemengde en theoretische leerweg opstromen naar het havo en leerlingen voor wie het vwo te zwaar blijkt kunnen terugvallen op het havo. Door dat grensverkeer tussen vmbo, havo en vwo doen betrekkelijk veel leerlingen voor kortere of langere tijd het havo aan.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1112, 2017

Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

11 december 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

Focus op verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop

Per 1 januari zal Rob Martens, die momenteel wetenschappelijk directeur van ecbo is, een rol opnemen als wetenschappelijk directeur van het NIVOZ. Zijn rol bij ecbo zal zich hierdoor meer gaan richten op het verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop.

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone