Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 3: Beleid

Auteur(s): Joris Brekelmans & Jan Neuvel
Publicatiedatum: mei 2016

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Het onderzoek wordt sinds 2001/2002 uitgevoerd door ecbo, in nauwe samenwerking met de MBO Raad, in het bijzonder het Platform Veiligheid in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2001/2002 is de eerste meting – de nulmeting – uitgevoerd met vervolgmetingen om de twee à drie jaar: 2004, 2006 en 2008, 2011 en 2014/2015.

De monitor bestaat uit drie delen:

  • deel 1 Studenten;
  • deel 2 Personeel;
  • deel 3 Beleid.

Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor 2014/2015 voor het beleid

Deze publicatie is het derde deel van de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015. Het gaat in op de beleidsontwikkelingen en beleidszaken op het terrein van sociale veiligheid. De publicatie begint met een beschrijving van ontwikkelingen in het socialeveiligheidsbeleid in de mbo-sector en een beoordeling van studenten en medewerkers van het gevoerde beleid.

Beleidsontwikkeling

In deze meting zien we dat ruim drie kwart van de instellingen een structuur heeft waarin bij een of meerdere medewerkers de ontwikkeling, uitwerking, implementatie en evaluatie van het socialeveiligheidsbeleid als taak is belegd.
In hoeverre zijn medewerkers en studenten bij dat beleid betrokken? Hoewel bij beleidsmedewerkers de indruk bestaat dat medewerkers veelal bij het beleid worden betrokken, wordt dat niet door alle medewerkers als zodanig waargenomen. De tevredenheid over het gevoerde socialeveiligheidsbeleid is zowel onder studenten als medewerkers de laatste jaren toegenomen.

De school als sociale gemeenschap

De tevredenheid bij studenten over de sfeer in de school en in de eigen lesgroep is de afgelopen jaren toegenomen. Vooral bij medewerkers is er een discrepantie tussen de tevredenheid over de sfeer en de tevredenheid over het zich houden aan regels. Bij studenten is de tevredenheid op beide terreinen de afgelopen jaren duidelijk toegenomen.

Gedragsregelement

Uit eerdere metingen bleek dat instellingen over een gedragsreglement voor studenten beschikken. Drie kwart van de docenten heeft aangegeven daar geregeld tot vaak aandacht aan te besteden, terwijl dat door niet meer dan een kwart van de studenten wordt beaamd. Zo’n 40% van de studenten geeft aan dat er helemaal geen aandacht aan besteed is.

Corrigeren

Docenten hebben soms de neiging het corrigeren van studenten – en collega’s – over te laten aan conciërges of toezichthoudend personeel, ook als ze er zelf met de neus bovenop staan. Dit kan mede het gevolg zijn van hun onzekerheid hoe een corrigerende actie uitpakt. Het feit dat net als in 2011 ruim 70% van de docenten het wenselijk vindt een cursus of training te volgen hoe ze moeten omgaan met studenten die zich agressief of ongewenst gedragen, kan daar op wijzen.

Aandacht voor pesten

Op veel instellingen blijkt er aandacht voor pesten te zijn: ruim 8 op de 10 instellingen hebben een of meer maatregelen tegen pesten genomen. Meestal gaat het dan om het bespreekbaar maken van pestgedrag als dat in de klas voorkomt of pesten een onderdeel laten zijn van de bespreking van de schoolregels. Op een kwart van de instellingen wordt een methodiek tegen pesten toegepast. Een derde traint docenten in het herkennen en aanpakken van pestgedrag.

Veiligheid LHBT-medewerkers

De aandacht voor een veilig sociaal klimaat voor LHBT-medewerkers blijkt op de meeste instellingen nog beperkt. Op een derde van de instellingen krijgt het thema de laatste jaren aandacht. Aan de andere kant is het op 4 op de 10 instellingen geen issue in het socialeveiligheidsbeleid.

Veilige voorzieningen

Op vrijwel alle locaties zijn een vertrouwenspersoon en een meldpunt aanwezig. Een substantieel deel van de studenten en medewerkers blijkt daar echter niet van op de hoogte. Van het personeel weet 76% dat er een vertrouwenspersoon op hun locatie is, van de studenten 61%. Wat betreft het meldpunt gaat het om respectievelijk circa 48 en 31% van de medewerkers en de studenten. De bekendheid van de vertrouwenspersoon neemt de laatste jaren wel gestaag toe. De bekendheid van het meldpunt daalt zowel voor personeel als voor studenten licht ten opzichte van 2011.

Van de medewerkers die slachtoffer zijn van diefstal of vernieling, geeft 60% dat door op school. Bij de studenten is dat 47%. Lang niet iedereen doet dat centraal, wat wel van belang is voor de registratie en monitoring van incidenten op een instelling. Wat betreft psychisch-fysiek geweld, gebeurt melden nog minder: respectievelijk 50 en 24% van de slachtoffers onder medewerkers en studenten maakt daar melding van.

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015 Deel 3 Beleid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Joris Brekelmans
Drs. Joris BrekelmansOnderzoeker
06-23581017
Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2104, 2017

Flits! april 2017 verschenen

21 april 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! april 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van april (2017) is verschenen.

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1804, 2017

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

18 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone