Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 2: Personeel

Auteur(s): Joris Brekelmans & Jan Neuvel
Publicatiedatum: mei 2016

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Het onderzoek wordt sinds 2001/2002 uitgevoerd door ecbo, in nauwe samenwerking met de MBO Raad, in het bijzonder het Platform Veiligheid in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2001/2002 is de eerste meting – de nulmeting – uitgevoerd met vervolgmetingen om de twee à drie jaar: 2004, 2006 en 2008, 2011 en 2014/2015.

De monitor bestaat uit drie delen:

  • deel 1 Studenten;
  • deel 2 Personeel;
  • deel 3 Beleid.

Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor 2014/2015 voor het personeel

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is vanuit twee invalshoeken onderzocht: de objectieve en subjectieve veiligheid. Objectieve veiligheid verwijst naar ongewenst gedrag en subjectieve veiligheid naar het veiligheidsgevoel.

Materieel geweld

Het aantal medewerkers dat te maken krijgt met diefstal daalt naar 3,1%. Het aantal dat te maken krijgt met vernieling stijgt met 0,2%-punt naar 2,5%. Voor het grootste deel van de slachtoffers, 67%, blijft het beperkt tot één keer. Tegelijkertijd wordt 7% wel vaker getroffen.

Psychisch-fysiek geweld

Van het onderwijzend personeel heeft 7,4% te maken met psychisch-fysiek geweld, van het ondersteunend personeel ziet 6% zich hiermee geconfronteerd. Het gaat dan om pesten en soms ook om seksuele intimidatie, Ook zien we dat, ten opzichte van de vorige meting, het percentage ondersteunend personeel dat hier last van heeft, iets is gestegen.
Medewerkers die veel contact met studenten hebben, zijn een risicogroep. Dat zijn per definitie docenten, maar ook andere medewerkers zoals conciërges en baliemedewerkers. Zij zijn vaker slachtoffer van verschillende vormen van psychisch-fysiek geweld. Daarnaast lopen lesbische, homoseksuele, biseksuele en transseksuele (LHBT-)medewerkers een groter risico. Ook onderwijzend personeel in de vier grote steden krijgt vaker dan gemiddeld te maken met agressie. Ten slotte krijgen jonge vrouwelijke medewerkers meer dan gemiddeld te maken met seksuele intimidatie. Studenten zijn de grootste risicofactor voor medewerkers, maar ook collega’s worden vrij vaak door slachtoffers als agressor aangewezen.

Het veiligheidsgevoel

93,7% van de medewerkers voelt zich (zeer) veilig in de lesruimten, en 94,9% in de eigen werkruimtes. Ruim 90% voelt zich (zeer) veilig in de school, 88,6% op het terrein van de school en 88,3% in de omgeving van de school. Gemiddeld 0,98% van de medewerkers voelt zich zeer onveilig in en om de school. Het percentage medewerkers dat zich onveilig voelt in de directe omgeving van de school, komt bij medewerkers op locaties in de G4 ruim twee keer zo hoog uit als bij medewerkers op locaties buiten de G4. Dat beeld komt overeen met dat in voorgaande metingen.

LHBT-medewerkers

In deze meting zijn voor het eerst een aantal aanvullende vragen over LHBT-medewerkers en -studenten gesteld. Veel heteroseksuele medewerkers zien geen bezwaren als LHBT-collega’s op school voor hun geaardheid uitkomen. Een minderheid – 1 op de 7 medewerkers – voorziet echter problemen bij studenten als de geaardheid bekend wordt.
De meeste LHBT-medewerkers zijn naar collega’s open over hun geaardheid, in ieder geval naar een deel van de eigen teamleden. Eveneens een meerderheid van hen is daar open over naar eigen leidinggevenden en collega’s buiten het eigen team.
LHBT-medewerkers worden vaker slachtoffer van psychisch-fysiek geweld dan heteroseksuele medewerkers. Dat verschil komt vooral tot uiting bij discriminatie, pesten en lichamelijk geweld en mogelijk bij verbaal geweld.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Joris Brekelmans
Drs. Joris BrekelmansOnderzoeker
06-23581017
Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2306, 2017

Flits! juni 2017 verschenen

23 juni 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! juni 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van juni(2017) is verschenen.

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone