Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 2: Personeel

Auteur(s): Joris Brekelmans & Jan Neuvel
Publicatiedatum: mei 2016

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Het onderzoek wordt sinds 2001/2002 uitgevoerd door ecbo, in nauwe samenwerking met de MBO Raad, in het bijzonder het Platform Veiligheid in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2001/2002 is de eerste meting – de nulmeting – uitgevoerd met vervolgmetingen om de twee à drie jaar: 2004, 2006 en 2008, 2011 en 2014/2015.

De monitor bestaat uit drie delen:

  • deel 1 Studenten;
  • deel 2 Personeel;
  • deel 3 Beleid.

Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor 2014/2015 voor het personeel

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is vanuit twee invalshoeken onderzocht: de objectieve en subjectieve veiligheid. Objectieve veiligheid verwijst naar ongewenst gedrag en subjectieve veiligheid naar het veiligheidsgevoel.

Materieel geweld

Het aantal medewerkers dat te maken krijgt met diefstal daalt naar 3,1%. Het aantal dat te maken krijgt met vernieling stijgt met 0,2%-punt naar 2,5%. Voor het grootste deel van de slachtoffers, 67%, blijft het beperkt tot één keer. Tegelijkertijd wordt 7% wel vaker getroffen.

Psychisch-fysiek geweld

Van het onderwijzend personeel heeft 7,4% te maken met psychisch-fysiek geweld, van het ondersteunend personeel ziet 6% zich hiermee geconfronteerd. Het gaat dan om pesten en soms ook om seksuele intimidatie, Ook zien we dat, ten opzichte van de vorige meting, het percentage ondersteunend personeel dat hier last van heeft, iets is gestegen.
Medewerkers die veel contact met studenten hebben, zijn een risicogroep. Dat zijn per definitie docenten, maar ook andere medewerkers zoals conciërges en baliemedewerkers. Zij zijn vaker slachtoffer van verschillende vormen van psychisch-fysiek geweld. Daarnaast lopen lesbische, homoseksuele, biseksuele en transseksuele (LHBT-)medewerkers een groter risico. Ook onderwijzend personeel in de vier grote steden krijgt vaker dan gemiddeld te maken met agressie. Ten slotte krijgen jonge vrouwelijke medewerkers meer dan gemiddeld te maken met seksuele intimidatie. Studenten zijn de grootste risicofactor voor medewerkers, maar ook collega’s worden vrij vaak door slachtoffers als agressor aangewezen.

Het veiligheidsgevoel

93,7% van de medewerkers voelt zich (zeer) veilig in de lesruimten, en 94,9% in de eigen werkruimtes. Ruim 90% voelt zich (zeer) veilig in de school, 88,6% op het terrein van de school en 88,3% in de omgeving van de school. Gemiddeld 0,98% van de medewerkers voelt zich zeer onveilig in en om de school. Het percentage medewerkers dat zich onveilig voelt in de directe omgeving van de school, komt bij medewerkers op locaties in de G4 ruim twee keer zo hoog uit als bij medewerkers op locaties buiten de G4. Dat beeld komt overeen met dat in voorgaande metingen.

LHBT-medewerkers

In deze meting zijn voor het eerst een aantal aanvullende vragen over LHBT-medewerkers en -studenten gesteld. Veel heteroseksuele medewerkers zien geen bezwaren als LHBT-collega’s op school voor hun geaardheid uitkomen. Een minderheid – 1 op de 7 medewerkers – voorziet echter problemen bij studenten als de geaardheid bekend wordt.
De meeste LHBT-medewerkers zijn naar collega’s open over hun geaardheid, in ieder geval naar een deel van de eigen teamleden. Eveneens een meerderheid van hen is daar open over naar eigen leidinggevenden en collega’s buiten het eigen team.
LHBT-medewerkers worden vaker slachtoffer van psychisch-fysiek geweld dan heteroseksuele medewerkers. Dat verschil komt vooral tot uiting bij discriminatie, pesten en lichamelijk geweld en mogelijk bij verbaal geweld.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Joris Brekelmans
Drs. Joris BrekelmansOnderzoeker
06-23581017
Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone