Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015 2017-04-12T08:48:38+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 1: Studenten

Auteur(s): Joris Brekelmans & Jan Neuvel
Publicatiedatum: mei 2016

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Het onderzoek wordt sinds 2001/2002 uitgevoerd door ecbo, in nauwe samenwerking met de MBO Raad, in het bijzonder het Platform Veiligheid in het middelbaar beroepsonderwijs. In 2001/2002 is de eerste meting – de nulmeting – uitgevoerd met vervolgmetingen om de twee à drie jaar: 2004, 2006 en 2008, 2011 en 2014/2015.

De monitor bestaat uit drie delen:

  • deel 1 Studenten;
  • deel 2 Personeel;
  • deel 3 Beleid.

Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de monitor 2014/2015 voor studenten

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is vanuit twee invalshoeken onderzocht: de objectieve en subjectieve veiligheid. Objectieve veiligheid verwijst naar ongewenst gedrag en subjectieve veiligheid naar het veiligheidsgevoel.

Wapenbezit, drugsgebruik en spijbelen

Voor twee vormen van ongeoorloofd gedrag die in de monitor worden gemeten, namelijk wapenbezit en drugsgebruik op school, zijn de resultaten in 2014/2015 licht gunstiger dan in 2011. Dat betekent dat de afname van het ongeoorloofd gedrag, die in voorgaande monitoren al is geconstateerd, tussen 2011 en 2014/2015 is doorgezet. Het percentage spijbelaars is in 2014/2015 echter na een jarenlange daling weer gestegen.

Materieel geweld

Het percentage daders van materieel geweld stabiliseert in 2014/2015 in de bbl en stijgt licht in de bol. Mannelijke studenten, studenten in de sector Techniek en studenten in de G4 zijn relatief vaak dader van materieel geweld. Vrouwelijke studenten en studenten uit de sector Zorg & welzijn veroorzaken relatief de minste problemen. Met de verdere daling van het aantal slachtoffers in 2014/2015 ligt het percentage slachtoffers weer onder dat van 2006.

Psychisch-fysieke agressie

Bij psychisch-fysieke agressie wordt iemand geestelijk en/of lichamelijk letsel toegebracht. De systematische daling van het percentage studenten dat zich schuldig maakt aan psychisch-fysiek geweld, zet door. Mannen en studenten in de sector Techniek zijn relatief het vaakst als daders betrokken bij vormen van agressie. Pesten en discriminatie komen het meest voor. Tussen 2006 en 2011 was een stijging te zien van het aantal slachtoffers van psychisch-fysiek geweld. In 2014/2015 kunnen we constateren dat het percentage slachtoffers van psychisch-fysieke agressie weer daalt en daarmee het laagste niveau sinds 2002 bereikt. Omgerekend in absolute aantallen komt het er dus op neer dat in de totale populatie zo’n 10.000 studenten per semester door psychisch-fysieke agressie hun opleiding niet optimaal kunnen volgen of zelfs overwegen hun opleiding af te breken.

Het veiligheidsgevoel

Mbo-studenten voelen zich (zeer) veilig in de lesruimten (92,7%), in de school (88,1%) en op het terrein van de school (85,9%). De omgeving van de school scoort bij studenten lager: 84,7%. Onveilig tot zeer onveilig voelt 0,7% van de studenten zich in de lesruimten, 1% in de school en 1,2% op het terrein van de school. In de omgeving van de school is dat percentage het hoogst: 1,4%.

LHBT

In deze meting is voor het eerst een aantal aanvullende vragen over LHBT-medewerkers en -studenten gesteld: lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender. Daaruit blijkt dat van alle studenten ongeveer driekwart geen problemen heeft met homoseksuele of lesbische docenten of medestudenten. Een minderheid van ongeveer 5 à 10% heeft er uitgesproken moeite mee.
We kunnen concluderen dat LHBT-studenten minder veilig zijn op school dan heteroseksuele studenten. Dat uit zich ook in het veiligheidsgevoel. LHBT-studenten worden ongeveer drie keer zo vaak slachtoffer van vandalisme, discriminatie en pesten, digitaal geweld, seksueel geweld en bedreiging als heteroseksuele studenten. Waar bijvoorbeeld 1,4% van de heteroseksuele studenten slachtoffer is van vandalisme, bedraagt dat percentage voor LHBT-studenten 4,3.

Veiligheid blijft aandachtspunt

Ondanks de positieve ontwikkelingen, blijft veiligheid een aandachtspunt. Mede gezien het substantiële aantal van 10.000 studenten dat per semester vanwege agressie problemen heeft om zich volledig te kunnen concentreren op hun opleiding en de geschatte 25.000 studenten die zich tijdens een schooldag kortere of langere tijd onveilig voelen, is het van groot belang om het veiligheidsbeleid in het mbo te blijven verbeteren. Dat geldt zeker voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel van LHBT-studenten.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015 Deel 1 Studenten
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Joris Brekelmans
Drs. Joris BrekelmansOnderzoeker
06-23581017
Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

602, 2018

Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

By | 6 februari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

Over de positie van het mbo in het maatschappelijke debat over onderwijs

Op 1 februari 2018 organiseerde het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en ecbo een debat over de interventies in het mbo-onderwijs van de afgelopen jaren en hoe dit in de toekomst beter kan.

3101, 2018

Draag bij aan versterking Praktijkgericht Onderwijsonderzoek: deel 2

By | 31 januari 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Draag bij aan versterking Praktijkgericht Onderwijsonderzoek: deel 2

Doe mee aan de tweede fase van de digitale consultatie

In december hebben Regieorgaan SIA en het NRO aan leraren, lerarenopleiders en (praktijkgericht) onderwijsonderzoekers gevraagd deel te nemen aan een digitale consultatie. Gevraagd werd om zoveel mogelijk suggesties te geven op de vraag: Wat is nodig om de impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek te versterken op enerzijds de professionalisering van lerarenteams en leraren in opleiding, en anderzijds op de wetenschappelijke kennisbasis? Nu de brainstormfase is afgerond volgt de tweede fase van het onderzoek: welke aanbevelingen vindt je belangrijk/minder belangrijk en haalbaar/minder haalbaar?

1601, 2018

Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

Met lectoren en hoogleraren in gesprek over het beroepsonderwijs

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone