Monitor Sociale Veiligheid 2011

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid 2011

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid 2011

Monitor Sociale Veiligheid mbo

Auteur(s): Sandra van den Dungen en Jan Neuvel
Publicatiedatum: januari 2013

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Studenten en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de Monitor Sociale Veiligheid 2011 – waarvan in januari 2013 het derde deel verscheen – blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid. Maar blijvende aandacht is nodig.

Mbo-instellingen geven sinds het begin van deze eeuw structureel vorm aan goed veiligheidsbeleid. Dat gebeurt vanuit de vier pijlers van sociale veiligheid, zoals het Platform Veiligheid van de MBO Raad die heeft geformuleerd: het sociale klimaat, het onderwijs, de registratie en afhandeling van incidenten en (fysieke) maatregelen.

Met de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector worden deze inspanningen gemeten, iedere twee jaar. Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) voert deze monitor uit, in nauwe samenwerking met het Platform Veiligheid.


De vijfde editie van de Monitor Sociale Veiligheid is op 5 april 2012 gepresenteerd tijdens de jaarlijkse conferentie van het Platform Veiligheid mbo. Ecbo-onderzoeker Jan Neuvel presenteerde daar ook een filmpje over sociale veiligheid, zie ook hieronder. Dit filmpje is gemaakt in opdracht van SOM, door Divers Advies (Shirley Khoeblal en Marjon Reiziger), in samenwerking met ROC A12/CSV-Het Perron Veenendaal.


Vergelijkingsmateriaal

De Monitor Sociale Veiligheid neemt in drie stappen een stand van zaken op: een analyse van de sociale veiligheid van studenten en die van het personeel en een beschouwing van het beleid. Naast de drie landelijke rapporten ontvangen de mbo-instellingen eigen instellingsrapporten waarmee ze hun eigen situatie met de landelijke situatie kunnen vergelijken en de effecten van eigen beleidsmaatregelen kunnen nagaan. Zonder deze objectieve gegevens kan eenvoudig een onjuist beeld ontstaan van sociale veiligheid.

Voortdurende aandacht

Zowel de objectieve, feitelijke kant van veiligheid met indicatoren als spijbelen, wapenbezit, drugs en materieel en fysiek geweld, als de subjectieve, gevoelsmatige kant (het veiligheidsgevoel) worden in kaart gebracht. De inspanningen van de mbo-instellingen hebben resultaat: na de nulmeting (de eerste monitor in 2002) gaat het, soms met rasse schreden, steeds beter met de veiligheid in de mbo-sector. De ruimte voor verbetering wordt steeds kleiner. Maar bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen als pestgedrag via sociale media maken duidelijk: sociale veiligheid verdient voortdurende aandacht, van iedereen in het onderwijs.

Meer informatie

De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 1: Studenten (auteurs Jan Neuvel en Sandra van den Dungen) en de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 2: Personeel (auteurs Sandra van den Dungen en Jan Neuvel) zijn in de rechterkolom te downloaden. De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 3: Beleid (auteurs Jan Neuvel, Louise van de Venne, Régina Petit, Patricia Brouwer en Sandra van den Dungen is begin 2013 verschenen. Voorgaande Monitoren Sociale Veiligheid kunt u vinden op de website van de MBO Raad.

Monitor Sociale Veiligheid 2011
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone