Monitor Sociale Veiligheid 2011

Home / Portfolio / Monitor Sociale Veiligheid 2011

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor Sociale Veiligheid 2011

Monitor Sociale Veiligheid mbo

Auteur(s): Sandra van den Dungen en Jan Neuvel
Publicatiedatum: januari 2013

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Studenten en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de Monitor Sociale Veiligheid 2011 – waarvan in januari 2013 het derde deel verscheen – blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid. Maar blijvende aandacht is nodig.

Mbo-instellingen geven sinds het begin van deze eeuw structureel vorm aan goed veiligheidsbeleid. Dat gebeurt vanuit de vier pijlers van sociale veiligheid, zoals het Platform Veiligheid van de MBO Raad die heeft geformuleerd: het sociale klimaat, het onderwijs, de registratie en afhandeling van incidenten en (fysieke) maatregelen.

Met de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector worden deze inspanningen gemeten, iedere twee jaar. Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) voert deze monitor uit, in nauwe samenwerking met het Platform Veiligheid.


De vijfde editie van de Monitor Sociale Veiligheid is op 5 april 2012 gepresenteerd tijdens de jaarlijkse conferentie van het Platform Veiligheid mbo. Ecbo-onderzoeker Jan Neuvel presenteerde daar ook een filmpje over sociale veiligheid, zie ook hieronder. Dit filmpje is gemaakt in opdracht van SOM, door Divers Advies (Shirley Khoeblal en Marjon Reiziger), in samenwerking met ROC A12/CSV-Het Perron Veenendaal.


Vergelijkingsmateriaal

De Monitor Sociale Veiligheid neemt in drie stappen een stand van zaken op: een analyse van de sociale veiligheid van studenten en die van het personeel en een beschouwing van het beleid. Naast de drie landelijke rapporten ontvangen de mbo-instellingen eigen instellingsrapporten waarmee ze hun eigen situatie met de landelijke situatie kunnen vergelijken en de effecten van eigen beleidsmaatregelen kunnen nagaan. Zonder deze objectieve gegevens kan eenvoudig een onjuist beeld ontstaan van sociale veiligheid.

Voortdurende aandacht

Zowel de objectieve, feitelijke kant van veiligheid met indicatoren als spijbelen, wapenbezit, drugs en materieel en fysiek geweld, als de subjectieve, gevoelsmatige kant (het veiligheidsgevoel) worden in kaart gebracht. De inspanningen van de mbo-instellingen hebben resultaat: na de nulmeting (de eerste monitor in 2002) gaat het, soms met rasse schreden, steeds beter met de veiligheid in de mbo-sector. De ruimte voor verbetering wordt steeds kleiner. Maar bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen als pestgedrag via sociale media maken duidelijk: sociale veiligheid verdient voortdurende aandacht, van iedereen in het onderwijs.

Meer informatie

De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 1: Studenten (auteurs Jan Neuvel en Sandra van den Dungen) en de Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 2: Personeel (auteurs Sandra van den Dungen en Jan Neuvel) zijn in de rechterkolom te downloaden. De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2011. Deel 3: Beleid (auteurs Jan Neuvel, Louise van de Venne, Régina Petit, Patricia Brouwer en Sandra van den Dungen is begin 2013 verschenen. Voorgaande Monitoren Sociale Veiligheid kunt u vinden op de website van de MBO Raad.

Monitor Sociale Veiligheid 2011
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone