Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

Home / Portfolio / Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten

Scholen kunnen zelf de relevante kennis over de voortgang in de scholen benoemen

Auteur(s): Arjan van der Meijden, Paul Steehouder
Publicatiedatum: oktober 2010

Het Platform Bèta Techniek heeft in 2007 en 2008 met 28 mbo-instellingen afspraken gemaakt over deelname aan het MBO-Ambitie Programma. Doel van het programma is instellingen, kenniscentra en bedrijven te stimuleren het bètatechnisch mbo-onderwijs zo aantrekkelijk te maken dat meer jongeren kiezen voor bètatechnische opleidingen (ambitieprogramma.nl). In vergelijking tot 2003 zouden er in 2010 15% meer deelnemers in de techniek moet zijn.

Om deel te mogen nemen aan het Ambitieprogramma moeten scholen gebruik maken van ‘monitor en audit’. Uitgangspunt hierbij is dat scholen hun leer- en reflectievermogen versterken door eigen kritische reflectie: scholen voeren een structurele zelfevaluatie uit en maken met ondersteuning van een ‘critical friend’ zelf een monitorverslag. Daarin expliciteren en waarderen de scholen de gehanteerde aanpak en resultaten. De auditcommissie oordeelt op basis van het monitorverslag over de behaalde (kwantitatieve en kwalitatieve) resultaten in een auditrapportage en stelt adviezen op over het vervolg richting scholen en richting het Platform Bèta Techniek.
Daarnaast stelt de auditcommissie een generiek auditrapport op. Daarin adviseert de commissie over de voortgang van het MBO-Ambitie Programma.

De monitor is zo opgezet dat scholen zelf de relevante kennis over de voortgang in de scholen benoemen. Zij stellen hierover zelf een verslag op. De informatie in de monitorverslagen is locatiespecifiek. Daarnaast bevatten alle verslagen tezamen generieke informatie over de voortgang in het realiseren van het Ambitieprogramma; het zegt iets over de groep ambitiescholen als geheel.

De rapportage met de meer generieke kennis kunt u hier downloaden.

Monitor MBO-Ambitie Programma: Achtergrond, aanpak en instrumenten
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone