Monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Home / Portfolio / Monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Rapportage eerste meting routinevorming

Auteur(s):
Aimée Hoeve, Hester Smulders (ecbo) & Karin Truijen (Universiteit van Twente)
Publicatiedatum:
oktober 2010
ROC Midden Nederland geeft sinds 2007 vorm aan een schoolbrede ambitie: onderwijs waarover studenten, medewerkers en bedrijfsleven zo tevreden als mogelijk zijn. Ecbo heeft van 2007 tot en met 2010 dit transformatieproces gemonitord, hetgeen een aantal publicaties heeft opgeleverd die hieronder zijn verzameld.

In 2007 is ROC Midden Nederland gestart met een modernisering van de eigen instelling. Het richtinggevend innovatieconcept in deze transformatie is het ‘Great Place to Learn’-concept. Dit innovatieconcept is uitgewerkt in:

  1. Een nieuwe kijk op leren: onderwijsvernieuwing (balans tussen kennis, vaardigheden en houding, duaal opleiden);
  2. Een nieuwe kijk op organiseren: organisatievernieuwing (netwerkorganisatie);
  3. Een nieuwe kijk op de positie van ROC Midden Nederland in haar omgeving (co-education, branchelocaties, branchegeoriënteerde locaties).

Monitoronderzoek

ROC Midden Nederland uitte bij aanvang van dit traject de wens om informatie over de voortgang in het transformatieproces te verkrijgen, om indien nodig tijdig (bij) te kunnen sturen. Het roc en ecbo zijn daartoe een meerjarige samenwerking aangegaan, lopend van 2007 tot en met 2010. De samenwerking heeft niet alleen vorm gekregen in de aansturing, maar ook in de uitvoering van een monitor-onderzoek naar de gedrags- en cultuurverandering bij ROC Midden Nederland.

ROC’s in transformatie

Het Horizononderzoek bij ROC Midden Nederland vertoont grote overeenkomsten met een ander onderzoek van ecbo, bij ROC de Leijgraaf. In beide gevallen gaat het over grote meerjarige onderzoeken naar ingrijpende transformatieprocessen die niet alleen de vormgeving en inrichting van het onderwijs raakten, maar ook de organisatie- en managementprocessen. Zie de publicaties horende bij het onderzoek bij ROC de Leijgraaf. Of lees het overkoepelende interview over beide onderzoeken met ecbo-onderzoeker José van den Berg.

Publicaties Horizononderzoek ROC Midden Nederland

Monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone