Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2

/Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2
Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2 2017-10-17T11:59:59+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2

Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2

Auteur(s): Ria Groenenberg en José Hermanussen
Publicatiedatum: oktober 2012

Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2 is een vak apart. Dat concluderen Ria Groenenberg en José Hermanussen (ecbo) op basis van een onderzoek onder 255 docenten die lesgeven op deze niveaus.

De publicatie Met inzet, geduld en maatwerk: Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 en 2 is een bewerking van dat eerder verschenen onderzoeksrapport. In deze bewerking komen de docenten aan het woord die lesgeven aan deelnemers mbo niveau 1 en 2.

Vertrouwensband

Een relatief groot deel van deze leerlingen heeft leer- en/of gedragsproblemen en ze worden vaak als een ‘lastige’ doelgroep gezien. Docenten geven aan dat ze eerst en vooral een vertrouwensband met de jongeren moeten opbouwen, voordat ze aan het overdragen van kennis, (sociale) vaardigheden en beroepshouding toekomen.

Uitdaging

Ook geduld en individueel maatwerk zijn belangrijke begrippen: docenten in mbo niveau 1 en 2 moeten al hun pedagogische en didactische vaardigheden uit de kast halen. Maar bovenal zien ze het lesgeven aan deze leerlingen als een uitdagende taak. De verhalen van deze docenten leest u in deze publicatie
Met inzet, geduld en maatwerk. Lesgeven aan deelnemers in mbo niveau 1 of 2
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

2504, 2018

Geef je mening over het lerarenregister

By | 25 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Geef je mening over het lerarenregister

BVMBO: het debat en de regie over het register hoort bij de docent

De laatste weken is de situatie rondom de onderwijscoöperatie en het lerarenregister veelvuldig in het nieuws geweest en onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ook de PO Raad, VO Raad, MBO Raad en bestuurders lieten zich horen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de Onderwijscoöperatie besloten zich niet meer te bemoeien met het lerarenregister en de ondersteuning van het register terug te geven aan het ministerie.

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

504, 2018

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

By | 5 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

De verbindingsprijzen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn bedoeld voor  onderwijsprofessionals die resultaten uit onderzoek hebben gebruikt in de klas, en voor wetenschappers die onderzoeksresultaten hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. Op 31 oktober 2018 maakt de jury de twee winnaars bekend, tijdens het jaarlijkse NRO-congres.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email