Mensgericht leiderschap

Home / Portfolio / Mensgericht leiderschap

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Mensgericht leiderschap

Portretten van teamleiders in mbo niveau 1 of 2

Auteur(s): Ria Groenenberg
Publicatiedatum: januari 2013

In de publicatie Mensgericht leiderschap schetst ecbo-onderzoeker Ria Groenenberg zeven portretten van teamleiders en sectordirecteuren in mbo niveau 1 en 2. Mooie verhalen over de menselijke maat in de complexe wereld van het beroepsonderwijs.

Aan de hand van portretten van zeven teamleiders en sectordirecteuren wordt de dagelijkse gang van zaken op een roc weergegeven: de samenwerking tussen docenten, risicoleerlingen in het mbo, doorstroom van deelnemers, beroepspraktijkvorming, personeelsbeleid, begeleiding van zorgleerlingen, voortijdig schoolverlaten, en het pedagogisch klimaat.

Menselijke maat

De portretten onthullen ook een beeld van de teamleiders en sectordirecteuren als mens: wie zijn zij, wat beweegt hen, waar zetten zij zich voor in en waar zijn ze trots op? De gemeenschappelijke noemer is: menselijkheid. De portretten laten zien hoe gecompliceerd een onderwijsorganisatie in elkaar zit en hoe de geportretteerde teamleiders/ sectordirecteuren de menselijke maat weten te bewaren.

Gepassioneerde verhalen

Deze publicatie is een afgeleide van het onderzoek Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart. De interviews met teamleiders gaven de auteur aanleiding tot méér. Getroffen door hun gepassioneerde verhalen en hun inzet voor docenten en deelnemers in het mbo, vond Groenenberg het tijd om ook de teamleider eens voor het voetlicht te brengen, zoals ze uitlegt in deze aflevering van Onderzoek centraal.

N.B. De verhalen in
Mensgericht leiderschap zijn authentiek, maar op verzoek van de geïnterviewden zijn de namen en foto’s gefingeerd.
Mensgericht leiderschap
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone