Medezeggenschap en participatie van docenten

/Medezeggenschap en participatie van docenten
Medezeggenschap en participatie van docenten 2016-12-21T21:25:02+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Medezeggenschap en participatie van docenten

Nulmeting naar de invloed van docenten in de bve-sector.

Auteur(s): Mark Hesseling, Rob Poell, Evert Smit, Lisette Vonk en Marianne van Woerkom
Publicatiedatum:
maart 2010

In het voorjaar van 2010 wordt in de bve-sector de Wet op de ondernemingsraden (WOR) van toepassing. Medezeggenschap wordt daarmee genormaliseerd, de juridische kaders sluiten aan bij meeste andere publieke en private sectoren. De zeggenschap van docenten over één (belangrijk) aspect – namelijk de inhoud en organisatie van het onderwijs – wordt op een andere manier gewaarborgd. Dit gebeurt via een professioneel statuut, een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Via het professioneel statuut wordt tevens invulling gegeven aan het Convenant Actieplan Leerkracht. Een ander gevolg van de wetswijziging is dat medezeggenschap van docenten en deelnemers uit elkaar wordt gehaald.

Dit was voor het ecbo aanleiding om een nulmeting uit te voeren. Deze nulmeting laat zien wie bij de medezeggenschap in de bve-sector betrokken zijn en op welke thema’s docenten invloed uitoefenen. Het functioneren van de medezeggenschapraden staat centraal in het onderzoek: wie vertegenwoordigen de docenten in de medezeggenschaps­raden? In welke fase van de besluitvorming zijn ze betrokken? Hoe tevreden zijn ze over hun eigen functioneren en over de mate waarin ze invloed kunnen uitoefenen?
De nulmeting is uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg en het organisatieadviesbureau Basis & Beleid. Ten behoeve van het onderzoek is gesproken met experts en betrokkenen, zijn docentleden van medezeggenschapsraden ondervraagd en zijn interviews afgenomen bij twee roc’s en één aoc.

Medezeggenschap en participatie van docenten
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

504, 2018

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

By | 5 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

De verbindingsprijzen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn bedoeld voor  onderwijsprofessionals die resultaten uit onderzoek hebben gebruikt in de klas, en voor wetenschappers die onderzoeksresultaten hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. Op 31 oktober 2018 maakt de jury de twee winnaars bekend, tijdens het jaarlijkse NRO-congres.

2203, 2018

Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

By | 22 maart 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

Feestelijke afsluiting Leergang Teacher in the lead

Op 22 maart 2018 sloten de deelnemers de eerste Leergang Teacher in the lead af waarbij zij onder andere in gesprek gingen met minister van Engelshoven. De deelnemers, zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’, zijn koplopers binnen de beroepsgroep die op zoek zijn naar een actuele kennisbasis van het mbo en/of thematische verdieping zoeken.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email