Mbo’s steeds veiliger

Home / Portfolio / Mbo’s steeds veiliger

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Mbo’s steeds veiliger

Monitor Sociale Veiligheid brengt veiligheid mbo’s in beeld

Auteur(s): Jan Neuvel
Publicatiedatum: april 2008

Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijs­instellingen. Deelnemers en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de tweejaarlijkse Monitor Sociale Veiligheid blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid.

De Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector wordt sinds 2002 iedere twee jaar uitgevoerd in opdracht van het Platform Veiligheid van de MBO Raad. De meeste mbo-instellingen zijn lid van dit platform. Ecbo-onderzoeker Jan Neuvel is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de monitor.

Vergelijkingsmateriaal

De monitor functioneert als vergelijkingsmateriaal tussen de mbo-instellingen onderling en de instelling kan aan de hand van de vorige uitslagen ook de eigen vorderingen op het gebied van veiligheidsbeleid in de gaten houden. Sociaal veiligheidsbeleid is volgens het Platform Veiligheid gestoeld op vier pijlers: het sociale klimaat, het onderwijs, de registratie en afhandeling van incidenten en (fysieke) maatregelen.

Voortdurende aandacht

De Monitor Sociale Veiligheid bestaat uit drie delen: deelnemers, personeel en beleidsmakers. Van iedere groep wordt aan de hand van een aantal indicatoren de objectieve (ongewenst gedrag) en subjectieve veiligheid (veiligheidsgevoel) vastgesteld. Na de nulmeting (het eerste onderzoek in 2002) blijkt het steeds beter te gaan met de veiligheid in de mbo-sector. Veel ruimte voor verbetering is er niet meer, maar sociale veiligheid verdient voortdurende aandacht van iedereen in het onderwijs.

Spijbelgedrag

De meest recente Monitor Sociale Veiligheid (2008) is hieronder te downloaden. Deze en de oudere monitoren zijn ook te vinden op de site van de MBO Raad. Ieder rapport vergelijkt de uitkomsten uit dat jaar met de vorige monitor. Naast de standaard indicatoren besteden de monitoren telkens extra aandacht aan een speciaal onderwerp. In de monitor van 2008 stond bijvoorbeeld het spijbelgedrag van de deelnemers centraal.

Monitor Sociale Veiligheid 2008 Deel1 Deelnemers
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone