Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Home / Portfolio / Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Hoe gaan studenten, docenten en scholen om met sociaal-culturele kwesties?

Auteur(s): Régina Petit & Ellen Verheijen
Publicatiedatum: januari 2015

Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk”, zo kopt Metro (14 januari, 2015). Dit roept de vraag op hoe studenten, docenten en scholen omgaan met sociaal-culturele kwesties. Ecbo onderzocht hoe mbo-docenten de sociaal-culturele vaardigheden van hun studenten inschatten en in hoeverre mbo-docenten zichzelf bekwaam vinden om hierin te onderwijzen.

Volgens docenten is er ruimte voor verbetering in het niveau van mbo-studenten en is het onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties nog niet uitgekristalliseerd. Er liggen kansen, zo blijkt uit het onderzoeksrapport Toegerust voor de toekomst: Aandacht voor kritisch denken en sociaal-culturele vaardigheden in het mbo.

Structurele inbedding

Uit gesprekken met bestuurders van mbo-scholen blijkt dat aandacht voor sociaal-culturele vaardigheden in het mbo is verankerd via de kwalificatie-eisen rondom Loopbaan en Burgerschap. Ondanks deze structurele inbedding lijken sommige docenten zoekende in hun onderwijs.

Vaardigheden ontwikkelen

Enerzijds zien docenten dat mbo-studenten zich nog niet voldoende hebben ontwikkeld op vaardigheden als ruimdenkendheid, tolerantie en kennis over andere culturen en religies. Dit is met name het geval bij studenten van de niveaus 1 en 2. Op de vraag of sociaal-culturele vaardigheden te hoog gegrepen zijn voor hun studenten, zegt 17% van de docenten het daarmee eens te zijn.

Taboesfeer

Anderzijds weten niet alle docenten hoe zij sociaal-culturele vaardigheden moeten aanleren, mede omdat er een taboesfeer hangt rond sommige thema’s. 20% geeft aan niet te weten wat van hen wordt verwacht in het bevorderen van sociaal-culturele vaardigheden; bijna 30% geeft aan training nodig te hebben. Tegelijk zegt ruim 40% dat er voldoende lesmateriaal beschikbaar is en geeft de meerderheid van de docenten aan dat zij weten hoe zij hun studenten sociaal-culturele vaardigheden kunnen leren.

Kritisch denken

Het onderzoek besteedt ook aandacht aan de vaardigheid kritisch denken: het (kunnen) innemen van andermans perspectief en het vermogen om informatie(bronnen) op waarde te schatten. Op de vraag of kritisch denken te hoog gegrepen is voor hun studenten, geeft 16% van de docenten aan het daarmee eens te zijn. Dit wordt vaker gezegd over studenten van mbo-niveaus 1 en 2. Sommige docenten benoemen dat studenten geneigd zijn de mening van anderen over te nemen zonder zelf na te denken, wat tot ongenuanceerde meningen leidt.

Praktijkvoorbeelden

Het onderzoek beschrijft praktijkvoorbeelden die laten zien hoe mbo-docenten aandacht geven aan sociaal-culturele vaardigheden en kritisch denken. Zo plaatsen docenten deze vaardigheden in de context van het toekomstige beroep, oefenen studenten met het ontwikkelen van een onderbouwde mening en besteden docenten aandacht aan verschillende informatiebronnen, waardoor studenten een genuanceerdere mening kunnen ontwikkelen.

Meer informatie?

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met ecbo-onderzoeker Pieter Baay (pieter.baay@ecbo.nl, 06 5467 5627).

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

10 december 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone