Leren in een hybride leeromgeving

Home / Portfolio / Leren in een hybride leeromgeving

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Leren in een hybride leeromgeving

Het magazine

Auteur(s): Hybride Alliantie
Publicatiedatum: juni 2016

De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.

Dit magazine geeft een beeld van wat de partners van de Hybride Alliantie in de periode april 2014 tot december 2015 zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld. De auteurs brengen kort het gedachtegoed van de hybride leeromgeving in beeld en laten ons meekijken door de bril van de onderzoekers. Daarnaast laten zij praktijkvoorbeelden uit het mbo en het hbo zien en komen managers van roc’s aan het woord.

(Her)ontwerpen

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen kan helpen om het beroepsonderwijs te gaan vormen om het beroep of – breder – om de beroepscontext heen. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot het leerproces of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt.

Praktijkvoorbeelden

De auteurs lichten drie praktijkvoorbeelden uit het mbo uit: de TechniekFabriek van NedTrain, de Middelbare Horeca School van Koning Willem I College en de Opleiding Facilitair Leidinggevende van ROC Nijmegen. In deze cases lezen we hoe de opleidingen aan het werk zijn gegaan met het vormgeven en het inrichten van de hybride leeromgevingen en wat dit betekent voor de school, de docent en de student, en hoe het bedrijfsleven hierbij is betrokken.

Hybride in het hbo

Ook in het hbo is men bezig met het gedachtegoed van de hybride leeromgeving. In dit magazine is aandacht voor vier voorbeelden: de professionele leergemeenschap Allesbinder en de leerwerkplaats Thermion – Academisch gezondheidscentrum van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Groene Kennispoort Twente en de opleiding Small Business & Retail Management van de Hogeschool Utrecht.

(Digitaal) magazine

U kunt hieronder het digitale magazine downloaden. In deze pdf staan verschillende links waarnaar u kunt doorklikken naar andere websites en achtergrondinformatie. Heeft u liever papier in uw hand? U kunt kosteloos een papieren magazine aanvragen.

De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners: Aimée Hoeve (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Erica Aalsma (De Leermeesters), Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht), José van den Berg (ecbo), Marc Raaijmakers (Koning Willem I College) en Sabine Bolhuis (NedTrain).

Leren in een hybride leeromgeving
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2104, 2017

Flits! april 2017 verschenen

21 april 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! april 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van april (2017) is verschenen.

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1804, 2017

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

18 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone