Leren in een hybride leeromgeving

Home / Portfolio / Leren in een hybride leeromgeving

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Leren in een hybride leeromgeving

Het magazine

Auteur(s): Hybride Alliantie
Publicatiedatum: juni 2016

De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.

Dit magazine geeft een beeld van wat de partners van de Hybride Alliantie in de periode april 2014 tot december 2015 zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld. De auteurs brengen kort het gedachtegoed van de hybride leeromgeving in beeld en laten ons meekijken door de bril van de onderzoekers. Daarnaast laten zij praktijkvoorbeelden uit het mbo en het hbo zien en komen managers van roc’s aan het woord.

(Her)ontwerpen

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen kan helpen om het beroepsonderwijs te gaan vormen om het beroep of – breder – om de beroepscontext heen. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot het leerproces of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt.

Praktijkvoorbeelden

De auteurs lichten drie praktijkvoorbeelden uit het mbo uit: de TechniekFabriek van NedTrain, de Middelbare Horeca School van Koning Willem I College en de Opleiding Facilitair Leidinggevende van ROC Nijmegen. In deze cases lezen we hoe de opleidingen aan het werk zijn gegaan met het vormgeven en het inrichten van de hybride leeromgevingen en wat dit betekent voor de school, de docent en de student, en hoe het bedrijfsleven hierbij is betrokken.

Hybride in het hbo

Ook in het hbo is men bezig met het gedachtegoed van de hybride leeromgeving. In dit magazine is aandacht voor vier voorbeelden: de professionele leergemeenschap Allesbinder en de leerwerkplaats Thermion – Academisch gezondheidscentrum van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Groene Kennispoort Twente en de opleiding Small Business & Retail Management van de Hogeschool Utrecht.

(Digitaal) magazine

U kunt hieronder het digitale magazine downloaden. In deze pdf staan verschillende links waarnaar u kunt doorklikken naar andere websites en achtergrondinformatie. Heeft u liever papier in uw hand? U kunt kosteloos een papieren magazine aanvragen.

De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners: Aimée Hoeve (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Erica Aalsma (De Leermeesters), Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht), José van den Berg (ecbo), Marc Raaijmakers (Koning Willem I College) en Sabine Bolhuis (NedTrain).

Leren in een hybride leeromgeving
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone