Leren & Werken; de balans opgemaakt

Home / Portfolio / Leren & Werken; de balans opgemaakt

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Leren & Werken; de balans opgemaakt

Op weg naar een duurzame infrastructuur voor leren en werken.

Auteur(s): Anneke Westerhuis en Marja van den Dungen
Publicatiedatum: mei 2011

De Projectdirectie Leren & Werken, een samenwerkingsverband tussen de ministeries van OCW en SZW, heeft de afgelopen vijf jaar stevig ingezet op een leven lang leren. Tijd om de balans op te maken.

Scholing speelt een belangrijke rol bij het krijgen en behouden van een baan. Met deze gedachte is in 2005 de Projectdirectie Leren & Werken opgericht. Met verschillende stimuleringsregelingen werd een impuls gegeven vaan de ontwikkeling van een duurzame infrastructuur voor leren en werken.

Samenwerking

Regionale en sectorale samenwerkingsverbanden richtten zich op de realisatie van duale trajecten (leren en werken tegelijkertijd op de werkvloer) of EVC-trajecten (erkennen van verworven competenties). Achterliggend doel was het realiseren van een duurzame samenwerking tussen de verschillende partijen, zodat ook na het einde van de subsidieregeling (eind 2010) een blijvende infrastructuur bestaat voor leren en werken in de regio.

Verduurzaming

Ecbo volgde de inspanningen van de verschillende regionale en sectorale projecten in de periode 2007 – 2010. Vier monitoronderzoeken zijn gebundeld in de eindrapportage Leren & Werken; de balans opgemaakt. De nadruk ligt op verduurzaming. De rapportage bevat leerpunten en succesfactoren die bijdragen aan het ontstaan van een duurzame samenwerking tussen de projectpartijen na afloop van de subsidieregeling.

Leren en Werken; de balans opgemaakt
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd nieuws

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

1610, 2017

Signaal! 12 verschenen

16 oktober 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 12 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 12 van dit jaar (oktober 2017) is verschenen.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd events

NRO-congres voor onderwijs en onderzoek

1 november @ 10:00 - 16:30

Debat: Datum verplaatst!

8 november @ 17:00 - 19:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone