Leren & Werken; de balans opgemaakt

Home / Portfolio / Leren & Werken; de balans opgemaakt

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Leren & Werken; de balans opgemaakt

Op weg naar een duurzame infrastructuur voor leren en werken.

Auteur(s): Anneke Westerhuis en Marja van den Dungen
Publicatiedatum: mei 2011

De Projectdirectie Leren & Werken, een samenwerkingsverband tussen de ministeries van OCW en SZW, heeft de afgelopen vijf jaar stevig ingezet op een leven lang leren. Tijd om de balans op te maken.

Scholing speelt een belangrijke rol bij het krijgen en behouden van een baan. Met deze gedachte is in 2005 de Projectdirectie Leren & Werken opgericht. Met verschillende stimuleringsregelingen werd een impuls gegeven vaan de ontwikkeling van een duurzame infrastructuur voor leren en werken.

Samenwerking

Regionale en sectorale samenwerkingsverbanden richtten zich op de realisatie van duale trajecten (leren en werken tegelijkertijd op de werkvloer) of EVC-trajecten (erkennen van verworven competenties). Achterliggend doel was het realiseren van een duurzame samenwerking tussen de verschillende partijen, zodat ook na het einde van de subsidieregeling (eind 2010) een blijvende infrastructuur bestaat voor leren en werken in de regio.

Verduurzaming

Ecbo volgde de inspanningen van de verschillende regionale en sectorale projecten in de periode 2007 – 2010. Vier monitoronderzoeken zijn gebundeld in de eindrapportage Leren & Werken; de balans opgemaakt. De nadruk ligt op verduurzaming. De rapportage bevat leerpunten en succesfactoren die bijdragen aan het ontstaan van een duurzame samenwerking tussen de projectpartijen na afloop van de subsidieregeling.

Leren en Werken; de balans opgemaakt
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerd events

Debat Leven Lang Leren

17 januari 2018 @ 17:00 - 19:00

Domile maart 2018

15 maart 2018 @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone