Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

Home / Portfolio / Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

De bruikbaarheid van kwalificatiedossiers onderzocht

Auteur(s):
 José Hermanussen, Ellen Verheijen & Karel Visser
Publicatiedatum: maart 2013
In het mbo zijn de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven op dit moment druk in de weer om in de beschrijving van de kwalificaties de voorwaardelijke kennis en vaardigheden voor adequate beroepsuitoefening nadrukkelijker te formuleren. Ecbo onderzocht de bruikbaarheid van de kwalificatiedossiers en de vertaalslag ervan naar curriculumontwikkeling.

 

Het uitdrukkelijker benoemen van de te leren kennis, vaardigheden en houdingen gebeurt mede op aandringen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), zodat vervolgens de vernieuwde kwalificaties in 2014 voor een periode van enige jaren zullen worden vastgesteld. Ook past deze ontwikkelingen in het huidige streven naar opbrengstgericht werken, waarin ‘leerstandaarden’ een cruciale rol spelen.

Standaardsetting

Het opstellen van kwalificaties door de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven onder regie van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven is op te vatten als een vorm van standaardsetting. De beschrijving van kwalificaties geeft een antwoord op de vraag wat gekend en gekund dient te worden om als beginnend beroepsbeoefenaar competent aan de slag te kunnen in het beroep waarvoor is opgeleid.

Bruikbaarheidswaarde

In het rapport Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs doet het ecbo verslag van een onderzoek naar enerzijds de bruikbaarheidswaarde van kwalificatiedossiers met het oog op de ontwikkeling van leerplannen, onderwijsleermateriaal en toetsen. Anderzijds gaan we in dit rapport in op de wijze waarop onderwijsinstellingen de inhoudelijke vertaalslag van kwalificatiedossiers naar bruikbaar materiaal voor de onderwijspraktijk vormgeven.

Meer informatie

Met deze publicatie biedt ecbo stof om het gesprek over curriculumontwikkeling met elkaar aan te gaan met het oog op de verbetering van de kwaliteit van het mbo. Lees meer in Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs.
Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone