Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid

Home / Portfolio / Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid

Bouwstenen voor succesvol vsv-beleid

Auteur(s): Barbara van Wijk, Hilbert Otten, Elsje van Leeuwen & Monique Kapteijn
Publicatiedatum: november 2012

Nederland heeft grote stappen gezet in het terugdringen van voortijdige schooluitval. Maar soms is schooluitval niet te voorkomen. Dan gaan jongeren van school zonder diploma dat ze een goede kans op de arbeidsmarkt geeft. Een deel van deze jongeren is later wel in staat om een startkwalificatie te halen, als ze terugkeren naar het onderwijs.

De publicatie Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid bevat bouwstenen voor een beleid dat helpt om de voortijdig schoolverlaters succesvol terug te laten keren naar het onderwijs. De mogelijke interventies en doelen die beschreven staan zijn gebaseerd op (internationaal) literatuuronderzoek en onderzoek in een aantal RMC-regio’s in Nederland.

Inspiratie

De auteurs hopen dat de bouwstenen RMC-coördinatoren en hun samenwerkingspartners in bijvoorbeeld het onderwijs en de jeugdhulpverlening inspireren om een meer systematisch terugkeerbeleid op te zetten. De publicatie bevat daartoe onder andere een checklist aan de hand waarvan betrokkenen het huidige beleid kunnen evalueren. Dit zelfevaluatie-intstrument vindt u in twee variant (kleur en zwart-wit) in de rechterkolom.

Aanvullende notitie

De onderzoeksgegevens van Later is niet te laat bieden ook stof voor een aanvullende notitie. Verschillende kwantitatieve data maken inzichtelijk hoe de omvang en het succes van terugkeer in twee jaar tijd is ontwikkeld. In de notitie Terugkeer naar school vergelijken we de terugkeer van een cohort schooluitvallers in het schooljaar 2005/2006 met de terugkeer van cohort 2007/2008.

Toename terugkeer

Een van de conclusies  uit de notitie: de terugkeer is in twee jaar met 11 procentpunt (34%) toegenomen.

Later is niet te laat. Inspiratie voor curatief vsv-beleid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Gerelateerd nieuws

803, 2017

Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

8 maart 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

Opvolger Henny Morshuis

Huub Dekkers wordt per 1 juni 2017 de nieuwe algemeen directeur van onderwijskundig adviesbureau CINOP. Hij volgt Henny Morshuis op die negen jaar aan het roer stond van de onderneming. Morshuis gaat deze zomer met pensioen en zal projecten blijven uitvoeren als zelfstandig adviseur.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerde bijeenkomsten

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone