Laaggeletterdheid in Nederland

Home / Portfolio / Laaggeletterdheid in Nederland

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Laaggeletterdheid in Nederland

Omvang, kenmerken en achtergronden van laaggeletterdheid in beeld

Auteur(s): Didier Fouarge, Willem Houtkoop & Rolf van der Velden
Publicatiedatum: september 2011

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het   onderzoek naar de basisvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. Laaggeletterdheid is daarbij één van de thema’s. In de week van de alfabetisering 2011 besteden we er op verschillende manieren aandacht aan.

Op 8 september, Wereldalfabetiseringsdag, staat laaggeletterdheid volop in de belangstelling. Nederland geeft met het Actieplan laaggeletterdheid een vervolg aan het aanvalsplan dat in 2006 door het ministerie van OCW is ingezet. Het actieplan wordt op 8 september aangeboden aan de Tweede Kamer.

Resultaten

De Tweede kamer krijgt met de Rapportage Aanvalsplan Laaggeletterdheid (CINOP) inzicht in de resultaten van de versterkte aandacht voor laaggeletterdheid in de afgelopen vijf jaar . Daarnaast verscheen er het ecbo-rapport Laaggeletterdheid in Nederland waarin de laatste onderzoeksresultaten op het terrein van laaggeletterdheid worden weergegeven. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met het ROA (Research Centre for Education and the Labour Market) .

Stand van zaken

De publicatie Laaggeletterdheid in Nederland beschrijft de huidige stand van zaken rondom laaggeletterdheid op basis van het ALL-onderzoek (Adult Literacy and Life Skill Survey). De omvang, kenmerken en achtergronden van de groep mensen die moeite heeft met het begrijpen van en toepassen van relatief eenvoudige taalopdrachten, komen uitgebreid aan bod. De tien belangrijkste uitkomsten van het onderzoek staan op een rijtje in een handige samenvatting.

Debat

De dag wordt afgesloten met een debat in Café Dudok, waarin wetenschappers, politici en beleidsmakers aan de hand van prikkelende stellingen met elkaar in discussie gaan.

Meer weten?

Download hier de samenvatting, het volledige rapport van ecbo en de rapportage van CINOP.

Laaggeletterdheid in Nederland
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

2102, 2017

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

21 februari 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2017/02/startcollege.jpg Samenwerking tussen Zadkine Startcollege en De Cultuurschool Kennismaking Zadkine Startcollege biedt entreeopleidingen aan voor jongeren, volwassenen en anderstaligen die een diploma op [...]

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 2

9 mei @ 13:00 - 19:30

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone