Laaggeletterdheid in Nederland

/Laaggeletterdheid in Nederland
Laaggeletterdheid in Nederland 2016-12-21T21:15:34+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Laaggeletterdheid in Nederland

Omvang, kenmerken en achtergronden van laaggeletterdheid in beeld

Auteur(s): Didier Fouarge, Willem Houtkoop & Rolf van der Velden
Publicatiedatum: september 2011

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het   onderzoek naar de basisvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. Laaggeletterdheid is daarbij één van de thema’s. In de week van de alfabetisering 2011 besteden we er op verschillende manieren aandacht aan.

Op 8 september, Wereldalfabetiseringsdag, staat laaggeletterdheid volop in de belangstelling. Nederland geeft met het Actieplan laaggeletterdheid een vervolg aan het aanvalsplan dat in 2006 door het ministerie van OCW is ingezet. Het actieplan wordt op 8 september aangeboden aan de Tweede Kamer.

Resultaten

De Tweede kamer krijgt met de Rapportage Aanvalsplan Laaggeletterdheid (CINOP) inzicht in de resultaten van de versterkte aandacht voor laaggeletterdheid in de afgelopen vijf jaar . Daarnaast verscheen er het ecbo-rapport Laaggeletterdheid in Nederland waarin de laatste onderzoeksresultaten op het terrein van laaggeletterdheid worden weergegeven. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met het ROA (Research Centre for Education and the Labour Market) .

Stand van zaken

De publicatie Laaggeletterdheid in Nederland beschrijft de huidige stand van zaken rondom laaggeletterdheid op basis van het ALL-onderzoek (Adult Literacy and Life Skill Survey). De omvang, kenmerken en achtergronden van de groep mensen die moeite heeft met het begrijpen van en toepassen van relatief eenvoudige taalopdrachten, komen uitgebreid aan bod. De tien belangrijkste uitkomsten van het onderzoek staan op een rijtje in een handige samenvatting.

Debat

De dag wordt afgesloten met een debat in Café Dudok, waarin wetenschappers, politici en beleidsmakers aan de hand van prikkelende stellingen met elkaar in discussie gaan.

Meer weten?

Download hier de samenvatting, het volledige rapport van ecbo en de rapportage van CINOP.

Laaggeletterdheid in Nederland
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1202, 2018

Project KOMPAS21 van start

By | 12 februari 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Project KOMPAS21 van start

‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’

Studenten hun 21ste-eeuwse vaardigheden laten zien, dat is het doel van KOMPAS21. Ecbo, ROC Friese Poort en 12 andere mbo-instellingen zetten de 21ste-eeuwse vaardigheden op scherp door in een unieke samenwerking een nieuw instrument te ontwikkelen voor en door het mbo. Maandelijks staat een vaardigheid in de schijnwerpers. In februari: ondernemendheid.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email