Laaggeletterdheid in kaart

Home / Portfolio / Laaggeletterdheid in kaart

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Laaggeletterdheid in kaart

Ontwikkeling van laaggeletterdheid in Nederland

Auteur(s): Marieke Buisman & Willem Houtkoop
Publicatiedatum: juli 2014

Nederland is een van de rijkste landen van de wereld en heeft de ambitie om bij de wereldtop van de kenniseconomieën te horen. Maar geen top zonder solide basis, en zo’n 1,3 miljoen mensen tussen de 15 en 65 jaar in ons land kunnen niet goed lezen en schrijven.

Goede taalvaardigheden zijn essentieel om deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt en aan het dagelijks leven. Nederland beschikt over een beroepsbevolking met een hoog gemiddeld niveau van taalvaardigheid.

Aanzienlijke groep

Er is echter ook een aanzienlijke groep mensen in Nederland die laaggeletterd is: 12 procent van de mensen tussen 16 en 65 jaar hebben moeite met het lezen, begrijpen en gebruiken van relatief eenvoudige teksten, in digitale vorm of op papier. Dat blijkt uit PIAAC: een OECD-onderzoek dat het niveau van kernvaardigheden onder volwassenen in 24 landen in kaart brengt.

Ontwikkeling laaggeletterdheid

Maar hoe ziet deze groep laaggeletterden eruit? Hoe ontwikkelt de laaggeletterdheid in Nederland zich? Tegen welke eisen lopen laaggeletterden thuis en op het werk aan? De publicatie Laaggeletterdheid in kaart stelt deze problematiek centraal en biedt daarmee een kennisbasis voor een effectieve aanpak van laaggeletterdheid.

Laaggeletterdheid in kaart is een gemeenschappelijke productie van het Expertisecentrum Beroepswijs en Stichting Lezen & Schrijven.
Laaggeletterdheid in kaart
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

10 december 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone