Laaggeletterdheid in kaart

Home / Portfolio / Laaggeletterdheid in kaart

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Laaggeletterdheid in kaart

Ontwikkeling van laaggeletterdheid in Nederland

Auteur(s): Marieke Buisman & Willem Houtkoop
Publicatiedatum: juli 2014

Nederland is een van de rijkste landen van de wereld en heeft de ambitie om bij de wereldtop van de kenniseconomieën te horen. Maar geen top zonder solide basis, en zo’n 1,3 miljoen mensen tussen de 15 en 65 jaar in ons land kunnen niet goed lezen en schrijven.

Goede taalvaardigheden zijn essentieel om deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt en aan het dagelijks leven. Nederland beschikt over een beroepsbevolking met een hoog gemiddeld niveau van taalvaardigheid.

Aanzienlijke groep

Er is echter ook een aanzienlijke groep mensen in Nederland die laaggeletterd is: 12 procent van de mensen tussen 16 en 65 jaar hebben moeite met het lezen, begrijpen en gebruiken van relatief eenvoudige teksten, in digitale vorm of op papier. Dat blijkt uit PIAAC: een OECD-onderzoek dat het niveau van kernvaardigheden onder volwassenen in 24 landen in kaart brengt.

Ontwikkeling laaggeletterdheid

Maar hoe ziet deze groep laaggeletterden eruit? Hoe ontwikkelt de laaggeletterdheid in Nederland zich? Tegen welke eisen lopen laaggeletterden thuis en op het werk aan? De publicatie Laaggeletterdheid in kaart stelt deze problematiek centraal en biedt daarmee een kennisbasis voor een effectieve aanpak van laaggeletterdheid.

Laaggeletterdheid in kaart is een gemeenschappelijke productie van het Expertisecentrum Beroepswijs en Stichting Lezen & Schrijven.
Laaggeletterdheid in kaart
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

609, 2017

Week van de alfabetisering

6 september 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Week van de alfabetisering

week van de alfabetisering

De Week van de Alfabetisering is dit jaar van 4 tot en met 10 september. Laaggeletterdheid krijgt deze week aandacht. Dat laaggeletterdheid een probleem is waarvoor aandacht nodig is, blijkt ook uit het rapport Preventie door interventie, dat begin dit jaar is verschenen (Christoffels, Groot, Clement en Lam, 2017).

2808, 2017

Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

28 augustus 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo presenteert op de ECER-conferentie in Copenhagen

De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk

Samen met onderzoekers van ICLON Universiteit Leiden (projectleider) en HAN-expertisecentrum kwaliteit van leren presenteerde ecbo op de ECER 2017 conferentie de voorlopige resultaten van het onderzoek ‘Van masterstudent naar masterdocent: De betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk’. In dit onderzoek, dat wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, staat de betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk centraal.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone