Laaggeletterdheid in kaart

Home / Portfolio / Laaggeletterdheid in kaart

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Laaggeletterdheid in kaart

Ontwikkeling van laaggeletterdheid in Nederland

Auteur(s): Marieke Buisman & Willem Houtkoop
Publicatiedatum: juli 2014

Nederland is een van de rijkste landen van de wereld en heeft de ambitie om bij de wereldtop van de kenniseconomieën te horen. Maar geen top zonder solide basis, en zo’n 1,3 miljoen mensen tussen de 15 en 65 jaar in ons land kunnen niet goed lezen en schrijven.

Goede taalvaardigheden zijn essentieel om deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt en aan het dagelijks leven. Nederland beschikt over een beroepsbevolking met een hoog gemiddeld niveau van taalvaardigheid.

Aanzienlijke groep

Er is echter ook een aanzienlijke groep mensen in Nederland die laaggeletterd is: 12 procent van de mensen tussen 16 en 65 jaar hebben moeite met het lezen, begrijpen en gebruiken van relatief eenvoudige teksten, in digitale vorm of op papier. Dat blijkt uit PIAAC: een OECD-onderzoek dat het niveau van kernvaardigheden onder volwassenen in 24 landen in kaart brengt.

Ontwikkeling laaggeletterdheid

Maar hoe ziet deze groep laaggeletterden eruit? Hoe ontwikkelt de laaggeletterdheid in Nederland zich? Tegen welke eisen lopen laaggeletterden thuis en op het werk aan? De publicatie Laaggeletterdheid in kaart stelt deze problematiek centraal en biedt daarmee een kennisbasis voor een effectieve aanpak van laaggeletterdheid.

Laaggeletterdheid in kaart is een gemeenschappelijke productie van het Expertisecentrum Beroepswijs en Stichting Lezen & Schrijven.
Laaggeletterdheid in kaart
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

2102, 2017

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

21 februari 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2017/02/startcollege.jpg Samenwerking tussen Zadkine Startcollege en De Cultuurschool Kennismaking Zadkine Startcollege biedt entreeopleidingen aan voor jongeren, volwassenen en anderstaligen die een diploma op [...]

Gerelateerde events

Classroom Escape21

20 april @ 09:30 - 16:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone