Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

Home / Portfolio / Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

De rol van metacognitie en empathie om het kritisch denkproces te stimuleren

Auteur(s): Esther Beekman & Pieter Baay
Publicatiedatum: september 2016

“Over het algemeen, hetgeen wat ik gehoord heb, zijn er meer vluchtelingen hier voor het geld dan echte. Dus dan zou ik ze gewoon allemaal terugsturen.”

Waar heeft deze student dit gehoord? Is de informatie waar? Is het een logische afweging? Wordt hier vanuit meerdere perspectieven gekeken? Hoe komt het denken van de student tot stand? Is dit kritisch denken?

Onderzoekers van ecbo en de Universiteit Utrecht interviewden in deze verkenning 35 studenten van verschillende niveau 2-opleidingen op vijf verschillende scholen en keken op welke manier zij kritisch denken over sociaal-maatschappelijke thema’s. De individuele interviews zijn gehouden aan de hand van vier casussen: de vluchtelingencrisis, homoseksualiteit, orgaandonatie en de wettelijke alcoholleeftijd.

Uit de verkenning komt naar voren dat jongeren makkelijker kritisch kunnen denken over onderwerpen die dichtbij hen staan. Zij wegen feiten, meningen, normen en waarden mee, maar die worden niet altijd op betrouwbaarheid beoordeeld. Het onderwerp tastbaar maken helpt om empathie op te wekken, maar dat is niet genoeg: het lijkt nodig als dat docenten daarnaast jongeren langer laten nadenken over hun eigen denken.

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

1408, 2017

Signaal! 9 verschenen

14 augustus 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 9 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 9 van dit jaar (augustus 2017) is verschenen.

2107, 2017

Signaal! 8 verschenen

21 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 8 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 8 van dit jaar (juli 2017) is verschenen.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 5

12 september @ 13:00 - 19:30

Donderdagmiddaglezing Liesbeth Baartman

14 september @ 15:00 - 17:00

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone