Kosten van examinering

Home / Portfolio / Kosten van examinering

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kosten van examinering

Rapportage naar het onderzoek naar de kosten van examinering

Auteur(s): Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: december 2011

Stijgen de kosten van examinering in het mbo als gevolg van het werken met Sectorale Examenprofielen en volgens de Procesarchitectuur Examinering? Of leidt dit juist tot een kostenverlaging? Ecbo leidde in opdracht van het project Examenprofiel een project voor de ontwikkeling van een rekenmodel waarmee onderwijsinstellingen de feitelijke kosten en uitgaven voor examinering kunnen berekenen.

Voor het project Examenprofiel, een initiatief van de MBO Raad, Colo, AOC Raad, NRTO (voorheen PAEPON), VNO-NCW en MKB-Nederland, heeft ecbo onderzoek gedaan naar het ontwikkelen en toepassen van een kostprijsmodel om de kosten van examinering in diverse uitvoeringsvarianten in het mbo in beeld te brengen. Het resultaat van dit onderzoek is verwoord in het rapport Examenprofielen, rapportage van het onderzoek naar de kosten van examinering.

Rekenmodel
Het oorspronkelijke doel van het onderzoek was het in beeld krijgen van de feitelijke kosten van examinering. Het onderzoeksdoel is echter bijgesteld, aangezien de gegevens ontbreken om de kosten van de diversiteit in uitvoeringsvormen van examinering in het mbo door te rekenen. Daarom is besloten een rekenmodel te ontwikkelen, waarmee de kosten van examinering in beeld kunnen worden gebracht.

Berekenen
Het ontwikkelde rekenmodel stelt de gebruikers (onderwijsinstellingen) in staat de feitelijke kosten van en uitgaven voor examinering te berekenen. De leiding van het onderzoek was in handen van ecbo. Voor de ontwikkeling van het rekenmodel is – in overleg met de projectleiding van het project Examenprofiel – samengewerkt met PwC. PwC heeft het feitelijke rekenmodel ontwikkeld.

Kosten van examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen in toenemende mate in aanraking met informatie die betrekking heeft op het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er veelvuldig sprake is van z.g. ‘neuromythen’. Daarbij gaat het om uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek in 2012 liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Het is niet duidelijk hoe de situatie is in het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo telt zo’n half miljoen over het algemeen jongvolwassen studenten. Het type onderwijs, dat aanmerkelijk verschilt van dat in het voortgezet onderwijs, is sterk praktijkgericht van aard. De vraag is dan ook: ‘zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone