Kosten van examinering

Home / Portfolio / Kosten van examinering

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kosten van examinering

Rapportage naar het onderzoek naar de kosten van examinering

Auteur(s): Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: december 2011

Stijgen de kosten van examinering in het mbo als gevolg van het werken met Sectorale Examenprofielen en volgens de Procesarchitectuur Examinering? Of leidt dit juist tot een kostenverlaging? Ecbo leidde in opdracht van het project Examenprofiel een project voor de ontwikkeling van een rekenmodel waarmee onderwijsinstellingen de feitelijke kosten en uitgaven voor examinering kunnen berekenen.

Voor het project Examenprofiel, een initiatief van de MBO Raad, Colo, AOC Raad, NRTO (voorheen PAEPON), VNO-NCW en MKB-Nederland, heeft ecbo onderzoek gedaan naar het ontwikkelen en toepassen van een kostprijsmodel om de kosten van examinering in diverse uitvoeringsvarianten in het mbo in beeld te brengen. Het resultaat van dit onderzoek is verwoord in het rapport Examenprofielen, rapportage van het onderzoek naar de kosten van examinering.

Rekenmodel
Het oorspronkelijke doel van het onderzoek was het in beeld krijgen van de feitelijke kosten van examinering. Het onderzoeksdoel is echter bijgesteld, aangezien de gegevens ontbreken om de kosten van de diversiteit in uitvoeringsvormen van examinering in het mbo door te rekenen. Daarom is besloten een rekenmodel te ontwikkelen, waarmee de kosten van examinering in beeld kunnen worden gebracht.

Berekenen
Het ontwikkelde rekenmodel stelt de gebruikers (onderwijsinstellingen) in staat de feitelijke kosten van en uitgaven voor examinering te berekenen. De leiding van het onderzoek was in handen van ecbo. Voor de ontwikkeling van het rekenmodel is – in overleg met de projectleiding van het project Examenprofiel – samengewerkt met PwC. PwC heeft het feitelijke rekenmodel ontwikkeld.

Kosten van examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

110, 2016

Publiek-private samenwerking

1 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, Kennisverspreiding|Tags: , , |0 reacties

Column Rob Martens uit Dimensies 26 (oktober 2016)

Bedrijfsleven en onderwijs werken samen, ook in het mbo. Maar soms is publiek-private samenwerking ook schimmig.

Gerelateerd events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone