Kosten van examinering

Home / Portfolio / Kosten van examinering

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kosten van examinering

Rapportage naar het onderzoek naar de kosten van examinering

Auteur(s): Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: december 2011

Stijgen de kosten van examinering in het mbo als gevolg van het werken met Sectorale Examenprofielen en volgens de Procesarchitectuur Examinering? Of leidt dit juist tot een kostenverlaging? Ecbo leidde in opdracht van het project Examenprofiel een project voor de ontwikkeling van een rekenmodel waarmee onderwijsinstellingen de feitelijke kosten en uitgaven voor examinering kunnen berekenen.

Voor het project Examenprofiel, een initiatief van de MBO Raad, Colo, AOC Raad, NRTO (voorheen PAEPON), VNO-NCW en MKB-Nederland, heeft ecbo onderzoek gedaan naar het ontwikkelen en toepassen van een kostprijsmodel om de kosten van examinering in diverse uitvoeringsvarianten in het mbo in beeld te brengen. Het resultaat van dit onderzoek is verwoord in het rapport Examenprofielen, rapportage van het onderzoek naar de kosten van examinering.

Rekenmodel
Het oorspronkelijke doel van het onderzoek was het in beeld krijgen van de feitelijke kosten van examinering. Het onderzoeksdoel is echter bijgesteld, aangezien de gegevens ontbreken om de kosten van de diversiteit in uitvoeringsvormen van examinering in het mbo door te rekenen. Daarom is besloten een rekenmodel te ontwikkelen, waarmee de kosten van examinering in beeld kunnen worden gebracht.

Berekenen
Het ontwikkelde rekenmodel stelt de gebruikers (onderwijsinstellingen) in staat de feitelijke kosten van en uitgaven voor examinering te berekenen. De leiding van het onderzoek was in handen van ecbo. Voor de ontwikkeling van het rekenmodel is – in overleg met de projectleiding van het project Examenprofiel – samengewerkt met PwC. PwC heeft het feitelijke rekenmodel ontwikkeld.

Kosten van examinering
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerd events

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone