Kleur van het mbo

Home / Portfolio / Kleur van het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kleur van het mbo

Kleurrijke waaier over de positie van allochtone leerlingen

Auteur(s): Shirley Khoeblal en Marjon Reiziger, i.s.m Wil van Esch
Publicatiedatum: juli 2011

Wat zijn de factoren die kansen en positie van etnische minderheden in het middelbaar beroepsonderwijs beïnvloeden?

De kleurrijke menukaart Kleur van het mbo brengt de resultaten van een uitvoerige literatuurstudie handzaam in beeld. De bevindingen van ecbo-onderzoeker Wil van Esch zijn gepresenteerd als ingrediënten en recepten op een menukaart.

Handig hulpmiddel

Feitelijke ontwikkelingen en inhoudelijke adviezen om de maatschappelijke positie van de nieuwe generatie niet-westerse allochtonen te verbeteren staan zo overzichtelijk bijeen. Een handig en praktisch hulpmiddel voor de begeleiding van deze groep leerlingen.

Gedegen onderzoek

De menukaart is gebaseerd op het onderzoeksrapport De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs. Hierin geeft ecbo-onderzoeker Wil van Esch een broodnodig overzicht van de onderwijssituatie van allochtone mbo’ers. Een onderwerp dat tot op heden niet hoog op de agenda staat, terwijl toch een kwart van de mbo’ers allochtoon is. Naast het onderzoeksrapport is er ook een publieksvriendelijke samenvatting.

Kleur van het mbo
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd nieuws

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

7 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

511, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

5 november 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone