Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

Home / Portfolio / Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

‘Focus aanbrengen om beter te presteren’

Auteur(s): Louise van de Venne en Olaf McDaniel
Publicatiedatum: oktober 2012

Kwaliteitsverbetering en overlevingsdrang. Dat zijn de voornaamste redenen waarom instellingen ervoor kiezen zich te profileren op een specifiek mbo-onderdeel. Louise van de Venne (ecbo) en Olaf McDaniel (CBE Group) onderzochten met welke stimulerende en remmende factoren mbo-instellingen hierbij te maken kregen.

Het mbo kwalificeert deelnemers voor de arbeidsmarkt, doorstroming naar vervolgonderwijs en burgerschap. Een brede opdracht, die instellingen dwingt keuzes te maken. Deze focus betekent echter niet dat er zaken blijven liggen, maar dat instellingen kansen signaleren en benutten om op innovatieve wijze betere resultaten te boeken. In het mbo leidde dit al tot maatwerk voor specifieke deelnemersgroepen, verrijking en verbreding van opleidingen, internationale stages, meer aandacht voor ondernemerschap en ‘plustrajecten’.

Innovatietrajecten

In de brede studie Kiezen moet onderzoekt ecbo de focus die instellingen aanbrengen binnen de breedte van hun takenpakket. In het kader hiervan onderzochten Louise van de Venne en Olaf McDaniel in de deelstudie Focus in het mbo door profilering wat de stimulerende en remmende factoren zijn voor innovatietrajecten waarmee mbo-instellingen zich profileren. Met deze studie wil ecbo instellingen een handreiking bieden die zich op een specifiek mbo-onderdeel willen profileren met verbetering en innovatie van het onderwijs.

Praktijkvoorbeelden

Van de Venne en McDaniel hebben met  betrokkenen van vijf mbo-instellingen – Clusius College, Leeuwenborgh Opleidingen, ROC de Leijgraaf, ROC van Twente en SintLucas – verkend welke factoren ertoe hebben geleid dat zij zich op onderdelen binnen hun instelling succesvol konden profileren. De uitkomsten uit deze studie laten zien dat het keuzeproces voorafgaande aan de profilering bewust, weloverwogen en beargumenteerd is. De vijf praktijkvoorbeelden die de ruggengraat vormden voor het onderzoek, zijn als bijlage bijgevoegd.

Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone