Kernvaardigheden in Nederland

Home / Portfolio / Kernvaardigheden in Nederland

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kernvaardigheden in Nederland

Resultaten van de Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL)

Auteur(s): Willem Houtkoop (ecbo), Jim Allen (ROA), Marieke Buisman (ecbo), Didier Fouarge (ROA) & Rolf van der Velden (ROA)
Publicatiedatum: april 2012

Geletterdheid, gecijferdheid en probleemoplossend vermogen worden ook wel kernvaardigheden genoemd. Hoe goed iemand deze vaardigheden beheerst, heeft grote sociale en economische gevolgen.

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het onderzoek naar de kernvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. De resultaten van dat onderzoek zijn weergegeven in het rapport Kernvaardigheden in Nederland, op basis van de Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL).

Menselijk kapitaal

Met de uitkomsten van dit ALL-onderzoek kunnen uitspraken worden gedaan over het menselijk kapitaal van Nederland, de achtergronden daarvan en de gevolgen in termen van inkomen en maatschappelijke kansen. Dit alles in internationaal vergelijkend perspectief. Op basis hiervan zijn goede keuzes in (onderwijs-)beleid mogelijk.
Kernvaardigheden in Nederland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

2102, 2017

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

21 februari 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel

Talent voor de Toekomst, 21ste-eeuwse vaardigheden als keuzedeel http://ecbo.nl/25102016/wp-content/uploads/2017/02/startcollege.jpg Samenwerking tussen Zadkine Startcollege en De Cultuurschool Kennismaking Zadkine Startcollege biedt entreeopleidingen aan voor jongeren, volwassenen en anderstaligen die een diploma op [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Classroom Escape21

20 april @ 09:30 - 16:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone