Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

Home / Portfolio / Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

De kracht van verhalen

Auteur(s): Elke van Doorn en Pieter Baay
Publicatiedatum: oktober 2017

De Amsterdamse MBO-Agenda faciliteert tientallen projecten waarmee mbo-studenten nog beter worden geholpen goed onderwijs te genieten. Om te kunnen leren van elkaars ervaringen, organiseert de gemeente verschillende vormen van kennisdeling. 

Dit evaluatierapport bevat een algemene blik op kennisdeling en een meer specifieke evaluatie van de kennisdelingsbijeenkomsten die in 2017 plaatsvonden.

Model kennisdeling

Wanneer we kijken naar het gehele kennisdelingsproces en de verschillende vormen van kennisdeling, kunnen we onderstaand model toepassen. Hier staan de acties weergegeven van de kennisdeler, de kenniszoeker en waar gefaciliteerd kan worden en middelen aangereikt om de kennisdeler te helpen.

Verhalen zijn een krachtig middel

Kennisdelingssessies blijken een succesvol middel om kennis te delen over de projecten, omdat daar het verhaal verteld wordt met passie/enthousiasme/emotie. Verhalen zijn een krachtig middel in de kennisoverdracht, omdat door toevoeging van emotie en proces in een verhaal, de boodschap beter beklijft bij de ontvanger. Maar willen we nóg een stap verder zetten en realiseren dat de opgedane kennis daadwerkelijk wordt toegepast (rechter icoon ‘benutten van kennis’ in het model), zijn verhalen ‘slechts’ één ingrediënt.

Combineren en creëren

Meerdere kennisdelingsproducten en -acties versterken de totstandkoming van kennis. Uitgaand van het model waarin informatie via het verhaal tot bruikbare kennis leidt, zou het mooi zijn de bestaande kanalen te combineren, zo bruikbare kennis te creëren die vervolgens weer verder verspreid kan worden.

Model kennisdeling

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Elke van Doorn
Drs. Elke van DoornExpert kennisverspreiding
06-54675594
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

2211, 2017

Signaal! 13 verschenen

22 november 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 13 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 13 van dit jaar (november2017) is verschenen.

511, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

5 november 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1610, 2017

Signaal! 12 verschenen

16 oktober 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 12 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 12 van dit jaar (oktober 2017) is verschenen.

Gerelateerde bijeenkomsten

Practoratendag 2017

12 december @ 10:00 - 17:00

Debat Leven Lang Leren

17 januari 2018 @ 17:00 - 19:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone