Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2803, 2017

Flits! maart 2017 verschenen

28 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! maart 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van februari (2017) is verschenen.

2503, 2017

Ding mee! NRO-verbindingsprijzen voor onderwijs en onderzoek

25 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Reacties uitgeschakeld voor Ding mee! NRO-verbindingsprijzen voor onderwijs en onderzoek

Ben je wetenschapper, en is jouw onderzoek vertaald naar de onderwijspraktijk? Of heb je als leraar onderzoeksresultaten ingezet om je onderwijs te verbeteren? Dien dan nu in voor één van de twee NRO-verbindingsprijzen, die op 1 november 2017 tijdens het NRO-congres uitgereikt worden. Elke prijs bedraagt 2000 euro. Aanmelden voor de prijzen kan tot 3 juli 2017.

1503, 2017

CINOP Lentesessie 2017

15 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor CINOP Lentesessie 2017

Hoe kun je als (beroeps)onderwijs een rol spelen in het slechten van de tweedeling in de samenleving? Een intrigerende vraag die centraal stond tijdens de CINOP Lentesessie 2017 in Den Haag. Het antwoord werd gegeven in zeven ‘hartenkreten’ die samen de boodschap vormen voor de aankomende parlementariërs. De bouwstenen kwamen tot stand door gesprekken en praktijkverhalen van Jack de Vries, Tanja Jadnanansing (Albeda College), Ron Bormans (Hogeschool Rotterdam), Saskia Grotenhuis (OS Bijlmer), Monique Turkenburg (SCP), Ingrid Christoffels (ecbo), Mariëtte Hamer (SER) en Ton Heerts (MBO Raad). Dit alles onder begeleiding van Henny Morshuis (CINOP).

Gerelateerde events

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Samen maken we de bpv nóg beter

1 juni @ 14:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone