Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2806, 2017

Terugblik debat werkdruk in het mbo

28 juni 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Terugblik debat werkdruk in het mbo

Op zoek naar oplossingen

Werkdruk in het onderwijs, met name onder docenten, is een actueel onderwerp. In de media maar ook in beleid in onderzoek wordt er veel over geschreven en gedacht. Het mbo blijft echter vaak onderbelicht in deze discussie. Terwijl ook docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zo blijkt uit pas verschenen onderzoek van ecbo. Hoe ervaren of herkennen professionals in het mbo die hoge werkdruk in de praktijk? Deze vraag staat centraal tijdens het debat van 14 juni.

2606, 2017

Zo maken we de bpv nóg beter

26 juni 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Zo maken we de bpv nóg beter

Verslag van de werkconferentie 1 juni 2017

Op 1 juni 2017 gingen bpv-betrokkenen van vier Amsterdamse mbo-scholen samen aan de slag om de bpv nóg beter te maken. Zij deelden in themasessies kennis en ervaringen en good practices, inventariseerden knelpunten en verkenden toekomstplannen.

2306, 2017

Flits! juni 2017 verschenen

23 juni 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! juni 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van juni(2017) is verschenen.

Gerelateerde events

Dag van de Beroepskolom 2017

6 oktober @ 09:15 - 16:15

Leergang mbo 2017 – Seminar 6

10 oktober @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone