Kennisbenutting in het onderwijs

/Kennisbenutting in het onderwijs
Kennisbenutting in het onderwijs 2017-03-13T12:29:33+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

803, 2018

Onderzoek als teamactiviteit

By | 8 maart 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek als teamactiviteit

WorldCafé CVI 7 maart 2018

Het dilemma van veel mbo-onderzoekers is dat na hun onderzoek de dagelijkse schoolpraktijk weer alle aandacht opslokt. Hoe positief de ervaring ook was, het verzorgen van lessen kan niet blijven liggen. Kan een oplossing zijn dat we meer verbindingen leggen tussen onderzoek doen en onderzoek geven?

602, 2018

Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

By | 6 februari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

Over de positie van het mbo in het maatschappelijke debat over onderwijs

Op 1 februari 2018 organiseerde het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en ecbo een debat over de interventies in het mbo-onderwijs van de afgelopen jaren en hoe dit in de toekomst beter kan.

1601, 2018

Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

Met lectoren en hoogleraren in gesprek over het beroepsonderwijs

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

Gerelateerde events

Domile mei 2018

17 mei @ 15:00 - 17:30

Domile september 2018

13 september @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email