Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

703, 2017

Signaal! 3 verschenen

7 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 3 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 3 van dit jaar (maart 2017) is verschenen.

2802, 2017

Moet het onderwijsstelsel op de schop?

28 februari 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Moet het onderwijsstelsel op de schop?

Miniconferentie GroenLinks Maastricht

Is het onderwijsstelstel nog wel houdbaar? En is de noodzakelijke verandering die op het onderwijs af komt niet sneller en groter dan we denken? Rob Martens geeft zijn visie tijdens deze miniconferentie.

2802, 2017

Presenteer je eigen onderzoek op de Mbo Onderzoeksdag 2017!

28 februari 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Presenteer je eigen onderzoek op de Mbo Onderzoeksdag 2017!

Tweede editie Mbo Onderzoeksdag op 16 november 2017

De betekenis van praktijkgericht onderzoek wordt in het mbo steeds groter. Werk je in een mbo-instelling en ben je betrokken bij onderzoek? Bijvoorbeeld in een mastertraject of een kenniskring? Dan nodigen we je van harte uit je onderzoek op 16 november 2017 op de RDM Campus in Rotterdam te presenteren op de tweede editie van de Mbo Onderzoeksdag!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone