Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

3003, 2017

Netwerk lectoren en hoogleraren beroepsonderwijs

30 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Netwerk lectoren en hoogleraren beroepsonderwijs

Netwerk lectoren en hoogleraren beroepsonderwijs Het netwerk van lectoren en hoogleraren beroepsonderwijs richt zich op vraagstukken van het middelbaar beroepsonderwijs, en op de positie van het middelbaar beroepsonderwijs in zowel de [...]

2803, 2017

Flits! maart 2017 verschenen

28 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! maart 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van februari (2017) is verschenen.

2503, 2017

Ding mee! NRO-verbindingsprijzen voor onderwijs en onderzoek

25 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Reacties uitgeschakeld voor Ding mee! NRO-verbindingsprijzen voor onderwijs en onderzoek

Ben je wetenschapper, en is jouw onderzoek vertaald naar de onderwijspraktijk? Of heb je als leraar onderzoeksresultaten ingezet om je onderwijs te verbeteren? Dien dan nu in voor één van de twee NRO-verbindingsprijzen, die op 1 november 2017 tijdens het NRO-congres uitgereikt worden. Elke prijs bedraagt 2000 euro. Aanmelden voor de prijzen kan tot 3 juli 2017.

Gerelateerde events

Leergang mbo 2017 – Seminar 2

9 mei @ 13:00 - 19:30

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone