Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs
Kennisbenutting in het onderwijs 2017-03-13T12:29:33+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-03-13T12:29:33+00:00

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

1601, 2018

Debat over kennisuitwisseling in het beroepsonderwijs

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over kennisuitwisseling in het beroepsonderwijs

Debatteer mee!

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

1912, 2017

Leergang mbo 2018

By | 19 december 2017|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang mbo 2018

Data, programma en praktische informatie

Op 20 maart 2018 start ecbo met een nieuwe editie van de Leergang mbo. De negentiende editie van deze jaarlijkse reeks biedt de deelnemers een dieper inzicht in de complexiteit van en de actuele ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.

1012, 2017

Mbo Onderzoeksdag 2017: met onderzoek duurzaam innoveren in het mbo

By | 10 december 2017|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbo Onderzoeksdag 2017: met onderzoek duurzaam innoveren in het mbo

Bekijk de video's van de Mbo Onderzoeksdag 2017

De opkomst was goed, met 25% meer bezoekers vergeleken met de eerste editie in 2015. Ook dit jaar werden de aanmoedigingsprijzen voor mbo-onderzoek uitgereikt in de categorieën Vraagstelling, Methode en Doorwerking. In het plenaire programma zagen we een leerzame keynote, goede gesprekken op het podium, steun van de MBO Raad en een aankondiging van OCW over academische werkplaatsen.

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone