Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Inzichten uit de Kenniskring innovatiemanagers mbo

Innovatiemanagers mbo delen kennis, ervaring en inzichten

Sinds een aantal jaren komt onder de vlag van ecbo een vaste kern van zo'n twaalf roc-vertegenwoordigers bijeen. Vier keer per jaar vormen zij de 'Kenniskring innovatiemanagers mbo'. Samen wisselen zij kennis en ervaringen uit over onderwijsinnovatie.

Gerelateerd nieuws

2104, 2017

Flits! april 2017 verschenen

21 april 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! april 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van april (2017) is verschenen.

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1004, 2017

Signaal! 4 verschenen

10 april 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 4 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 4 van dit jaar (april 2017) is verschenen.

Gerelateerde events

Leergang mbo 2017 – Seminar 2

9 mei @ 13:00 - 19:30

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone