Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Inzichten uit de Kenniskring innovatiemanagers mbo

Innovatiemanagers mbo delen kennis, ervaring en inzichten

Sinds een aantal jaren komt onder de vlag van ecbo een vaste kern van zo'n twaalf roc-vertegenwoordigers bijeen. Vier keer per jaar vormen zij de 'Kenniskring innovatiemanagers mbo'. Samen wisselen zij kennis en ervaringen uit over onderwijsinnovatie.

Gerelateerd nieuws

1503, 2017

CINOP Lentesessie 2017

15 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor CINOP Lentesessie 2017

Hoe kun je als (beroeps)onderwijs een rol spelen in het slechten van de tweedeling in de samenleving? Een intrigerende vraag die centraal stond tijdens de CINOP Lentesessie 2017 in Den Haag. Het antwoord werd gegeven in zeven ‘hartenkreten’ die samen de boodschap vormen voor de aankomende parlementariërs. De bouwstenen kwamen tot stand door gesprekken en praktijkverhalen van Jack de Vries, Tanja Jadnanansing (Albeda College), Ron Bormans (Hogeschool Rotterdam), Saskia Grotenhuis (OS Bijlmer), Monique Turkenburg (SCP), Ingrid Christoffels (ecbo), Mariëtte Hamer (SER) en Ton Heerts (MBO Raad). Dit alles onder begeleiding van Henny Morshuis (CINOP).

1303, 2017

Leerloopbanen

13 maart 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Leerloopbanen

Column Rob Martens uit Dimensies 28 (maart 2017)

Doorstroom en doorlopende leerlijnen krijgen veel aandacht. Terecht. Ik zag laatst een cranberry-sorteermachine. Door de cranberries hard te schudden en te laten vallen, stuiterden ze in de juiste bakjes. Zo werden rijpe van onrijpe exemplaren gescheiden. Onwillekeurig moest ik denken aan onze scholieren, die worden ook een beetje behandeld als cranberries. Gesorteerd en in bakjes gestopt. Met hoge schotten, horizontaal en verticaal.

Gerelateerde events

OCW Kennismarkt 2017

23 maart @ 11:30 - 18:00

Donderdagmiddaglezing Paulo Moekotte

30 maart @ 15:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone