Kennisbenutting in het onderwijs

Home / Portfolio / Kennisbenutting in het onderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Mbo Onderzoeksdag 2017: met onderzoek duurzaam innoveren in het mbo

10 december 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbo Onderzoeksdag 2017: met onderzoek duurzaam innoveren in het mbo

Bekijk de video's van de Mbo Onderzoeksdag 2017

De opkomst was goed, met 25% meer bezoekers vergeleken met de eerste editie in 2015. Ook dit jaar werden de aanmoedigingsprijzen voor mbo-onderzoek uitgereikt in de categorieën Vraagstelling, Methode en Doorwerking. In het plenaire programma zagen we een leerzame keynote, goede gesprekken op het podium, steun van de MBO Raad en een aankondiging van OCW over academische werkplaatsen.

2211, 2017

Signaal! 13 verschenen

22 november 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 13 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 13 van dit jaar (november2017) is verschenen.

Gerelateerde events

Debat Leven Lang Leren

17 januari 2018 @ 17:00 - 19:00

Domile maart 2018

15 maart 2018 @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone