Kansrijk toelatingsbeleid

Home / Portfolio / Kansrijk toelatingsbeleid

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Kansrijk toelatingsbeleid

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Auteur(s): Barbara van Wijk, m.m.v. Sandra van den Dungen, Anneke Westerhuis & Patricia Brouwer
Publicatiedatum: maart 2013

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

De publicatie bestaat uit drie delen en biedt een kader dat onderwijsinstellingen kunnen gebruiken om hun eigen beleid tegen het licht te houden en om inspirerende ideeën op te doen.

Wet- en regelgeving rond toelatingsbeleid

Het eerste deel, De kaders benutten, beschrijft de wet- en regelgeving omtrent toelating. In de praktijk blijkt dat het wettelijk kader wringt met andere ontwikkelingen waarmee scholen worden geconfronteerd. Met lastige keuzes tot gevolg als het gaat om het al dan niet plaatsen van deelnemers in de opleiding waarvoor zij zich aanmelden. Van dit eerste deel is onlangs een verbeterde versie verschenen, die nu in de rechterkolom is te downloaden.

Functies van het toelatingsbeleid

Het tweede deel, De functie bepalen, gaat over de drie verschillende functies die het toelatingsbeleid kan hebben: de deelnemer leren kennen, helpen met de beroepskeuze en begeleiden bij het kiezen voor een haalbare opleiding. De belangen van de verschillende betrokkenen – deelnemer, docent, instelling en maatschappij – bij het toelatingsbeleid zijn beschreven aan de hand van een aantal casussen.

Inrichting van het toelatingsbeleid

Het derde deel, De procedure invullen behandelt de organisatorische keuzes die instellingen maken in de vormgeving van hun toelatingsbeleid. Bijvoorbeeld over te hanteren criteria, de betrokkenen of de afweging tussen standaardisatie en maatwerk.

Naast deze drie delen is ook een uitgebreide onderzoeksverantwoording beschikbaar.

Kansrijk toelatingsbeleid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde events

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone