Kansrijk toelatingsbeleid

/Kansrijk toelatingsbeleid
Kansrijk toelatingsbeleid 2017-06-22T17:35:21+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kansrijk toelatingsbeleid

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Auteur(s): Barbara van Wijk, m.m.v. Sandra van den Dungen, Anneke Westerhuis & Patricia Brouwer
Publicatiedatum: maart 2013

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

De publicatie bestaat uit drie delen en biedt een kader dat onderwijsinstellingen kunnen gebruiken om hun eigen beleid tegen het licht te houden en om inspirerende ideeën op te doen.

Wet- en regelgeving rond toelatingsbeleid

Het eerste deel, De kaders benutten, beschrijft de wet- en regelgeving omtrent toelating. In de praktijk blijkt dat het wettelijk kader wringt met andere ontwikkelingen waarmee scholen worden geconfronteerd. Met lastige keuzes tot gevolg als het gaat om het al dan niet plaatsen van deelnemers in de opleiding waarvoor zij zich aanmelden. Via de downloadknop rechts, of de link hierboven, kunt u de tweede druk van de publicatie downloaden. Deze bevat ten opzichte van de eerste druk een wijziging in tabel 2.1. Mocht u nog in bezit zijn van de eerste druk, dan kunt u hier de tabel downloaden.

Functies van het toelatingsbeleid

Het tweede deel, De functie bepalen, gaat over de drie verschillende functies die het toelatingsbeleid kan hebben: de deelnemer leren kennen, helpen met de beroepskeuze en begeleiden bij het kiezen voor een haalbare opleiding. De belangen van de verschillende betrokkenen – deelnemer, docent, instelling en maatschappij – bij het toelatingsbeleid zijn beschreven aan de hand van een aantal casussen.

Inrichting van het toelatingsbeleid

Het derde deel, De procedure invullen behandelt de organisatorische keuzes die instellingen maken in de vormgeving van hun toelatingsbeleid. Bijvoorbeeld over te hanteren criteria, de betrokkenen of de afweging tussen standaardisatie en maatwerk.

Naast deze drie delen is ook een uitgebreide onderzoeksverantwoording beschikbaar.

Kansrijk toelatingsbeleid
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

604, 2018

Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

By | 6 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

Over de kwaliteit van het Amsterdamse mbo

Ecbo-onderzoekers Patricia Brouwer, Pieter Baay en Alieke Hofland zijn door de gemeente Amsterdam gevraagd een position paper te schrijven over de kwaliteit van het mbo, met een focus op opleidingsteams. De auteurs stellen dat er ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van onderlinge samenwerking, onderzoekende houding en onderwijskundig leiderschap.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email