Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

Home / Portfolio / Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan

Een onderzoek naar de Borissystematiek van SBB

Auteur(s): Metje Jantje Groeneveld, José Hermanussen en Rob Schipperheyn
Publicatiedatum: december 2015

Waarom is de ene jongere uit vso en pro wel succesvol op de arbeidsmarkt en de andere niet? Hoe zorg je dat jongeren niet alleen werk vinden, maar ook werk houden? En (hoe) is dat terug te vinden in de Borissystematiek? Naar deze en andere vragen deed ecbo op verzoek van SBB onderzoek.

Om deze vragen te beantwoorden voerden de onderzoekers deskresearch uit, onderzochten zij casussen (scholen en regionale samenwerkingsverbanden) waarin met deze systematiek wordt gewerkt en voerden zij gesprekken met landelijke stakeholders (initiatiefnemers en andere stakeholders).

Aanbevelingen

De onderzoekers geven zeven aanbevelingen met betrekking tot de Borissystematiek:

  1. Maak de onderbouwing, de effectiviteit en het rendement van interventies en totaalpakketten voor arbeidstoeleiding van jongeren uit vso en pro inzichtelijk in een toegankelijke database.
  2. Start met een uitstroommonitor, waarin leerlingen uit vso en pro die de arbeidsmarkt betreden enkele jaren worden gevolgd. Niet alleen leerlingen die hebben deelgenomen aan de Borissystematiek, maar ook leerlingen die met andere interventies of tools naar de arbeidsmarkt zijn uitgestroomd. Dat maakt vergelijking tussen het rendement van de diverse interventies en tools mogelijk. Breng in deze uitstroommonitor ook achtergrondkenmerken van leerlingen in beeld (ouders, sociaal netwerk).
  3. Communiceer duidelijker over wat de Borissystematiek is en kan, op welke punten SBB / de kenniscentra kunnen ondersteunen en welke inspanningen het invoeren van de Borissystematiek verlangt van gebruikers. Maak daarbij waar wat je belooft. Geef in je communicatie ook duidelijk aan welke onderdelen nog in ontwikkeling zijn van de Borissystematiek (bijv. branchecertificering). Stap af van de slogan ‘Boris brengt je bij een baan!’; die schept valse verwachtingen.
  4. Maak in je communicatie onderscheid tussen scholen uit vso en pro.
  5. Breng de Borissystematiek onder de aandacht bij samenwerkende partijen in de regio. Ga na of de Borissystematiek een aanjager zou kunnen zijn voor regionaal overleg.
  6. Zet niet op voorhand in op de invoering van een wet werkend leren voor vso en pro. Treed in overleg met OCW over andere manieren van financiering van de taken van de opleidingsadviseurs van SBB / de kenniscentra in het kader van de doelgroep van vso en pro.
  7. Neem vanuit SBB een voortrekkersrol in de voorlichting en het enthousiasmeren van bedrijven in de regio voor de leerlingen uit vso en pro.

Project Boris

Binnen het project ‘Boris brengt je bij ’n baan’ begeleiden vso-scholen en de kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven leerlingen op weg naar een baan. Het project wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW, in het kader van de implementatie van maatregelen die voortvloeien uit de Participatiewet. Lees hier meer over het project Boris.

Download hier de memo van de SBB over het onderzoek.

Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Rob Schipperheyn, MSc.
Rob Schipperheyn, MSc.Onderzoeker
06-10015879

Gerelateerde publicaties

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Gerelateerd nieuws

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone