In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit

Home / Portfolio / In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit

Gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten

Auteur(s): Trudy Moerkamp en José Hermanussen
Publicatiedatum: april 2013

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van docenten. De publicatie In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit verkent de mogelijkheden van de professionele dialoog: een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten.

Het lijkt een open deur, maar de professie van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs staat pas betrekkelijk kort op het netvlies van beleidsmakers en schoolleiders. Die recente aandacht is welkom, want er lijkt toch een direct verband te zijn tussen de kwaliteit van het werk in het onderwijs en de leerresultaten van studenten.

Verschillende identiteiten

Tegelijkertijd is er niet één type docent in het middelbaar beroepsonderwijs. De docent is zowel leermeester, didacticus, als pedagoog. Professionele identiteiten die zich naast elkaar ontwikkelen en in de verschillende vormen en niveaus van het mbo in meer of mindere mate naar voren komen.

Gespreksmethodiek

De publicatie In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit verkent de mogelijkheden van de professionele dialoog (PD): een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten die rekening houdt met de verschillende identiteiten van de docent in mbo. Een goed uitgangspunt voor een teamgesprek over onderwijsdoelen en professionele standaarden!

Stappenwaaier

Bij de publicatie hoort ook een handzame waaier met zeven praktische stappen voor het voeren van een professionele dialoog in mbo-teams. De waaier is hiernaast te downloaden. Op 10 april 2013 presenteert onderzoeker José Hermanussen samen met vertegenwoordigers van ROC Midden Nederland de resultaten van het onderzoek op de Managementconferentie 2013 van het Consortium voor Innovatie.

Verwante publicaties:

In gesprek over teamdoelen en professionele identiteit
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Gerelateerd nieuws

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

1502, 2017

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

15 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling De professionele dialoog (PD) is een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten, die rekening houdt met de verschillende identiteiten van de docent in mbo. De kwaliteit van [...]

702, 2017

Gezocht: Docenten en begeleiders

7 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Gezocht: Docenten en begeleiders

Wat vind jij van Oefenen.nl? Deel je ervaring!

Oefenen.nl wil graag meer weten over de wijze waarop begeleiders en docenten materialen van Oefenen.nl (zoals Klik & Tik en Lees & Schrijf!) inzetten. Informatie hierover helpt de dienstverlening van Oefenen.nl beter af te stemmen op de behoeften van deze begeleiders en docenten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone