HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Home / Portfolio / HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Analyse van de HRM-visie op landelijk, sectoraal en instellingsniveau

Auteur(s): Piety Runhaar, Karin Sanders & Louise van de Venne
Publicatiedatum: mei 2012

De kwaliteit van docenten en onderwijskundig personeel staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Goed HRM-beleid is een onontbeerlijk onderdeel van de verdere professionalisering van onderwijspersoneel. Ecbo en partners onderzochten HRM binnen de mbo-sector.

Naast een wens om het onderwijspeil van de docenten nog verder te verbeteren, is er door de vergrijzing ook sprake van een toenemende vervangingsvraag. Samen met de toenemende complexiteit van het leraarschap en de invoering van competentiegericht onderwijs, vraagt dit een gedegen en professioneel HRM-beleid van de onderwijsinstellingen.

Belangstelling

HRM-beleid staat dan ook volop in de belangstelling. Zo zijn op landelijk niveau recent de functiemix en de lerarenbeurs ingevoerd, is op sectoraal niveau het Professioneel Statuut opgesteld en zijn roc’s al langere tijd bezig met de implementatie van HRM-beleid.

Control & commitment

In het onderzoek van ecbo en partners is gekeken naar de doorwerking van het denken over HRM op landelijk niveau naar sectorbeleid en beleid binnen de mbo-instellingen. Centraal daarbij stond het onderscheid tussen control, met een sterke nadruk op sturing van personeel en optimalisering van efficiëntie enerzijds en commitment waarin de nadruk ligt op participatie van personeel, arbeidssatisfactie en betrokkenheid anderzijds.

Toetsen

Met de resultaten van het onderzoek kunnen mbo-instellingen hun HRM-beleid toetsen op de meest effectieve manier om de professionaliteit van hun medewerkers te versterken.

Over de auteurs

Piety Runhaar bekleedt de Leerstoel Educatie & competentiestudies, Wageningen UR/Twente Centre for Career Research, Universiteit Twente,  Karin Sanders is verbonden aan School of Management, ASB, UNSW, Australia. Twente Centre for Career Research, OP&HRD, Universiteit Twente en Louise van de Venne is als programmaleider en onderzoeker werkzaam bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

HRM in de mbo-sector: control of commitment?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone