HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Home / Portfolio / HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Analyse van de HRM-visie op landelijk, sectoraal en instellingsniveau

Auteur(s): Piety Runhaar, Karin Sanders & Louise van de Venne
Publicatiedatum: mei 2012

De kwaliteit van docenten en onderwijskundig personeel staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Goed HRM-beleid is een onontbeerlijk onderdeel van de verdere professionalisering van onderwijspersoneel. Ecbo en partners onderzochten HRM binnen de mbo-sector.

Naast een wens om het onderwijspeil van de docenten nog verder te verbeteren, is er door de vergrijzing ook sprake van een toenemende vervangingsvraag. Samen met de toenemende complexiteit van het leraarschap en de invoering van competentiegericht onderwijs, vraagt dit een gedegen en professioneel HRM-beleid van de onderwijsinstellingen.

Belangstelling

HRM-beleid staat dan ook volop in de belangstelling. Zo zijn op landelijk niveau recent de functiemix en de lerarenbeurs ingevoerd, is op sectoraal niveau het Professioneel Statuut opgesteld en zijn roc’s al langere tijd bezig met de implementatie van HRM-beleid.

Control & commitment

In het onderzoek van ecbo en partners is gekeken naar de doorwerking van het denken over HRM op landelijk niveau naar sectorbeleid en beleid binnen de mbo-instellingen. Centraal daarbij stond het onderscheid tussen control, met een sterke nadruk op sturing van personeel en optimalisering van efficiëntie enerzijds en commitment waarin de nadruk ligt op participatie van personeel, arbeidssatisfactie en betrokkenheid anderzijds.

Toetsen

Met de resultaten van het onderzoek kunnen mbo-instellingen hun HRM-beleid toetsen op de meest effectieve manier om de professionaliteit van hun medewerkers te versterken.

Over de auteurs

Piety Runhaar bekleedt de Leerstoel Educatie & competentiestudies, Wageningen UR/Twente Centre for Career Research, Universiteit Twente,  Karin Sanders is verbonden aan School of Management, ASB, UNSW, Australia. Twente Centre for Career Research, OP&HRD, Universiteit Twente en Louise van de Venne is als programmaleider en onderzoeker werkzaam bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

HRM in de mbo-sector: control of commitment?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone