Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf

Home / Portfolio / Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf

Verhaal over 10 jaar integraal herontwerp

Auteur(s): Maaike van Kessel & Aad Oosterhof
Publicatiedatum:
 oktober 2014
In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer ‘integraal herontwerp’. Het Horizononderzoek volgde dit innovatieproces van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Horizononderzoek 2013 is de afsluitende publicatie van dit traject. Hieronder zijn alle publicaties verzameld.

 

ROC de Leijgraaf heeft in 2004 de ambitie kenbaar gemaakt om zich te transformeren tot dé kennisonderneming in de regio. In dat jaar is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers: Beroepsgerichte didactiek & pedagogiek’, Begeleiding van deelnemers, Flexibiliseren, Werken in teams en Regionale inbedding.

Horizononderzoek

In het Horizononderzoek laat De Leijgraaf dit ingrijpende vernieuwingsproces onderzoeken door prof. dr. Sietske Waslander (TiasNimbas Business School) en drs. Maaike van Kessel (Van Kessel &Oosterhof). Het Horizononderzoek is, na een voorbereidingsperiode, in het voorjaar van 2009 gestart met onderzoeksactiviteiten en loopt tot eind 2013. Dit onderzoek is een gezamenlijk initiatief van ecbo en ROC de Leijgraaf.

Praktijk van verandering

De hoofdvraag in het Horizononderzoek is in welke mate de beoogde doelen van het transformatieproces bij De Leijgraaf worden gerealiseerd. Het gaat hierbij om effecten voor deelnemers, medewerkers en het ROC als geheel. Als aanvulling op deze beschrijving beoogt het onderzoek kennis te ontwikkelen over het hóe en waaróm van het realiseren – dan wel uitblijven – van de beoogde veranderingen.

ROC’s in transformatie

Het Horizononderzoek bij ROC De Leijgraaf vertoont grote overeenkomsten met een ander onderzoek van ecbo, bij ROC Midden Nederland. In beide gevallen gaat het over grote meerjarige onderzoeken naar ingrijpende transformatieprocessen die niet alleen de vormgeving en inrichting van het onderwijs raakten, maar ook de organisatie- en managementprocessen. Zie de publicaties horende bij het onderzoek bij ROC Midden Nederland. Of lees het overkoepelende interview over beide onderzoeken met ecbo-onderzoeker José van den Berg.

Publicaties Horizononderzoek ROC De Leijgraaf

Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone