Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Home / Portfolio / Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Spiegelen aan collega-organisaties, van elkaar leren en jezelf verbeteren

Auteur(s): Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Sinds de eerste rapportage in 2006 is de Benchmark mbo uitgegroeid tot een gewaardeerd instrument. Mbo-instellingen spiegelen zich ermee aan collega-organisaties en kunnen zo van elkaar leren en zichzelf verbeteren. Toch is leren van de Benchmark mbo niet altijd even vanzelfsprekend, zo concludeert ecbo in Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo.

Het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt (KBA) en PricewaterhouseCoopers (PwC) voeren sinds 2006 periodiek een benchmark uit in het middelbaar beroepsonderwijs. In de Benchmark mbo wordt duidelijk hoe instellingen hun budget besteden, hoeveel deelnemers het mbo gediplomeerd verlaten en wat de deelnemers vinden van het onderwijs . Maar hoe gaan instellingen om met de informatie uit de Benchmark mbo? Ecbo-onderzoekers Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne stellen dat de grote onderlinge verscheidenheid (grootte, curriculum, populatie etc.) het systematisch vergelijken van mbo-instellingen behoorlijk complex maakt.

Referentiepunt

De manier waarop instellingen gebruik maken van de prestatie-informatie uit de Benchmark mbo loopt uiteen. Sommigen analyseren de gegevens, doen nader onderzoek als resultaten onder de maat zijn en benutten de benchmark om systematisch en op alle niveaus te leren en te verbeteren. Anderen nemen de informatie ter kennisgeving aan en doen er verder weinig mee. Aan de Benchmark mbo doen vrijwel alle Nederlandse mbo-instellingen mee. Ondanks enkele verbeterpunten zijn respondenten overwegend positief. Zij zien de benchmark als een referentiepunt om het eigen ambitieniveau op af te stemmen.

Transparanter

Ook voor de buitenwereld is de mbo-sector door de benchmark transparanter geworden. Dat de buitenwereld ‘meekijkt’ ervaren instellingen soms als spannend, zeker bij een tegenvallende score. Dit kan een spanningsveld opleveren tussen enerzijds het stellen van eigen doelen en normen en anderzijds het proberen te voldoen aan verwachtingen van anderen. Het onderstreept het belang van een verbinding tussen de benchmark en eigen doelstellingen van de instelling.

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone