Het Nederlandse onderwijs geketend

Home / Portfolio / Het Nederlandse onderwijs geketend

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Het Nederlandse onderwijs geketend

Hoe spelen scholen in op de diversiteit aan doorstroomroutes?

Auteur(s): Anneke Westerhuis en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

De doorstroommogelijkheden in het mbo en tussen mbo en vo nemen toe. Welke routes volgen leerlingen? En hoe spelen scholen daar op in? Is er sprake van een toename van losse schakels in een – steeds langer wordende – keten?

Het middelbaar beroepsonderwijs kent al lang de mogelijkheid van interne doorstroom. In het voorgezet onderwijs komt de laatste tijd meer aandacht voor interne doorstroom. Mede als gevolg van deze ontwikkeling ontstaan ook tussen vo en mbo nieuwe routes. Sommige van deze routes voorzien in een grote behoefte en zijn breed geaccepteerd. Andere routes roepen vragen op.

Doorstroomgedrag

De publicatie Het Nederlandse onderwijs geketend brengt de bevindingen van een aantal ecbo-onderzoeken naar leerloopbanen in en rond het mbo samen en brengt het doorstroomgedrag van leerlingen in beeld. Ook wordt de vraag beantwoord hoe onderwijsinstellingen inspelen op een toenemende diversiteit in leerlingenstromen.

Botsende belangen

Passen scholen hun onderwijs aan en houden ze rekening met overlap van of tekorten aan kennis en vaardigheden? Waar botsen de belangen van scholen en deelnemers? Duidelijk is dat scholen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het studiesucces van doorstromende leerlingen.

Discussie

Met een overzicht van alle relevante feiten en de belangen willen de auteurs met deze studie de discussie over doorstroomroutes in het beroepsonderwijs voeden.

Het Nederlandse onderwijs geketend
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Havo: scharnier in het Nederlandse onderwijsstelsel?

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of het havo zich als scharnier in het voortgezet onderwijs ontwikkelt. Daar is veel voor te zeggen. Zo heeft het havo in het aanbod van algemeen vormend voortgezet onderwijs in doorstroomtermen zowel een verbinding met de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo als met het vwo. Uit het vmbo mogen leerlingen uit de gemengde en theoretische leerweg opstromen naar het havo en leerlingen voor wie het vwo te zwaar blijkt kunnen terugvallen op het havo. Door dat grensverkeer tussen vmbo, havo en vwo doen betrekkelijk veel leerlingen voor kortere of langere tijd het havo aan.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1610, 2017

De waarde(n) van brede vorming

16 oktober 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert daarmee de brede vorming van studenten.

1610, 2017

Signaal! 12 verschenen

16 oktober 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 12 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 12 van dit jaar (oktober 2017) is verschenen.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd events

NRO-congres voor onderwijs en onderzoek

1 november @ 10:00 - 16:30

Debat: Datum verplaatst!

8 november @ 17:00 - 19:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone