Het Nederlandse onderwijs geketend

Home / Portfolio / Het Nederlandse onderwijs geketend
Het Nederlandse onderwijs geketend 2016-12-21T21:17:04+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Het Nederlandse onderwijs geketend

Hoe spelen scholen in op de diversiteit aan doorstroomroutes?

Auteur(s): Anneke Westerhuis en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

De doorstroommogelijkheden in het mbo en tussen mbo en vo nemen toe. Welke routes volgen leerlingen? En hoe spelen scholen daar op in? Is er sprake van een toename van losse schakels in een – steeds langer wordende – keten?

Het middelbaar beroepsonderwijs kent al lang de mogelijkheid van interne doorstroom. In het voorgezet onderwijs komt de laatste tijd meer aandacht voor interne doorstroom. Mede als gevolg van deze ontwikkeling ontstaan ook tussen vo en mbo nieuwe routes. Sommige van deze routes voorzien in een grote behoefte en zijn breed geaccepteerd. Andere routes roepen vragen op.

Doorstroomgedrag

De publicatie Het Nederlandse onderwijs geketend brengt de bevindingen van een aantal ecbo-onderzoeken naar leerloopbanen in en rond het mbo samen en brengt het doorstroomgedrag van leerlingen in beeld. Ook wordt de vraag beantwoord hoe onderwijsinstellingen inspelen op een toenemende diversiteit in leerlingenstromen.

Botsende belangen

Passen scholen hun onderwijs aan en houden ze rekening met overlap van of tekorten aan kennis en vaardigheden? Waar botsen de belangen van scholen en deelnemers? Duidelijk is dat scholen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het studiesucces van doorstromende leerlingen.

Discussie

Met een overzicht van alle relevante feiten en de belangen willen de auteurs met deze studie de discussie over doorstroomroutes in het beroepsonderwijs voeden.

Het Nederlandse onderwijs geketend
Download publicatie
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2017-06-30T08:54:47+00:00

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

2017-09-08T13:29:37+00:00

Havo: scharnier in het Nederlandse onderwijsstelsel?

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of het havo zich als scharnier in het voortgezet onderwijs ontwikkelt. Daar is veel voor te zeggen. Zo heeft het havo in het aanbod van algemeen vormend voortgezet onderwijs in doorstroomtermen zowel een verbinding met de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo als met het vwo. Uit het vmbo mogen leerlingen uit de gemengde en theoretische leerweg opstromen naar het havo en leerlingen voor wie het vwo te zwaar blijkt kunnen terugvallen op het havo. Door dat grensverkeer tussen vmbo, havo en vwo doen betrekkelijk veel leerlingen voor kortere of langere tijd het havo aan.

2017-04-04T20:18:45+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

602, 2018

Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

By | 6 februari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Harde noten gekraakt tijdens het mbo-debat met lectoren en hoogleraren

Over de positie van het mbo in het maatschappelijke debat over onderwijs

Op 1 februari 2018 organiseerde het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en ecbo een debat over de interventies in het mbo-onderwijs van de afgelopen jaren en hoe dit in de toekomst beter kan.

3101, 2018

Draag bij aan versterking Praktijkgericht Onderwijsonderzoek: deel 2

By | 31 januari 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Draag bij aan versterking Praktijkgericht Onderwijsonderzoek: deel 2

Doe mee aan de tweede fase van de digitale consultatie

In december hebben Regieorgaan SIA en het NRO aan leraren, lerarenopleiders en (praktijkgericht) onderwijsonderzoekers gevraagd deel te nemen aan een digitale consultatie. Gevraagd werd om zoveel mogelijk suggesties te geven op de vraag: Wat is nodig om de impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek te versterken op enerzijds de professionalisering van lerarenteams en leraren in opleiding, en anderzijds op de wetenschappelijke kennisbasis? Nu de brainstormfase is afgerond volgt de tweede fase van het onderzoek: welke aanbevelingen vindt je belangrijk/minder belangrijk en haalbaar/minder haalbaar?

1601, 2018

Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Meld je aan voor het mbo-debat op 1 februari

Met lectoren en hoogleraren in gesprek over het beroepsonderwijs

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone