Het mbo tijdens invoering cgo

Home / Portfolio / Het mbo tijdens invoering cgo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Het mbo tijdens invoering cgo

Resultaten van de vijfde CGO Monitor

Auteur(s):
 Arjan van der Meijden, José van den Berg en Amelia Román
Publicatiedatum: november 2013

Vanaf 1 augustus 2012 werken alle opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers; vanaf 2004 werden deze geleidelijk ingevoerd. Dit proces werd vanaf 2004 gevolgd door de ‘CGO Monitor’ waarvan dit onderzoek de vijfde meting is. 

Lag de nadruk van het monitoronderzoek aanvankelijk op het herontwerp van het onderwijs ten behoeve van de invoering van de kwalificatiedossiers, nu staan de resultaten van het beroepsonderwijs centraal.

Resultaatgebieden

Wat betekenen die resultaten voor de hoofdgroepen die betrokken zijn bij het mbo: deelnemers, docenten en bedrijven? Voor die groepen zijn – in 2007 in een convenant door OCW, Colo en de MBO raad – negen resultaatgebieden vastgesteld, voor de een meer relevant dan de ander:
  • deelnemers (motivatie, tevredenheid en hun inzetbaarheid als beroepsbeoefenaar);
  • docenten (waardering en professionaliteit);
  • het bedrijfsleven (waardering en betrokkenheid).
Maar ook ‘hardere’ gegevens rond doorstroom, uitstroom en uitvalcijfers komen aan bod.

Zichtbare ontwikkeling

De centrale vraag binnen deze vijfde meting is in hoeverre gedurende de landelijke invoering van competentiegericht onderwijs (2004-2012) een zichtbare ontwikkeling heeft plaatsgevonden binnen deze resultaatgebieden.

Conclusies

Een van de conclusies van deze vijfde meting is dat er de laatste jaren zeer geleidelijke, maar positieve veranderingen te zien zijn op een aantal resultaatgebieden, zoals de professionaliteit en tevredenheid van docenten, deelnemers en bedrijfsleven. Gedurende de gehele periode waarin competentiegericht onderwijs werd ingevoerd (2004 tot 2012) zijn negatieve effecten op door- en uitstroomcijfers uitgebleven.

Meer weten?

De vijfde CGO monitor verschijnt in twee varianten. Het volledige onderzoeksrapport Ontwerp en resultaat van opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Vijfde meting van de CGO Monitor en een publieksamenvatting onder de titel Het mbo tijdens invoering cgo. Lees ook het interview met Arjan van der Meijden of kijk bij de vorige monitor CGO.
Het mbo tijdens invoering cgo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone