Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Home / Portfolio / Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Verslag van onderzoek naar flexibiliteit in het mbo.

Auteur(s): Jos van Kuijk, Gerrit Vrieze, Sebastiaan Peek en Frederik Smit
Publicatiedatum:
december 2010

Het mbo staat voor de opdracht om tegemoet te komen aan de wensen van een zeer diverse deelnemerspopulatie. Mbo’s doen moeite om vormen van flexibiliteit toe te passen. Er zijn echter nog veel vragen en klachten.

Wat wordt er onder flexibiliteit verstaan? Welke vormen van flexibiliteit komen in de praktijk in welke mate voor? Welke belemmeringen zijn er en welke oplossingen zijn hiervoor mogelijk? Zijn er verschillen tussen opleidingen en sectoren? Zijn er verschillen tussen reguliere opleidingen en Contractactiviteiten en Educatie en kunnen ze van elkaar leren? Wat is er nodig om het maatwerk te leveren dat gewenst wordt door de diverse groepen deelnemers in het mbo?

Deze vragen komen aan de orde in de publicatie Flexibiliteit in het mbo; ze worden beantwoord door middel van literatuurstudie, gesprekken met diverse betrokkenen binnen en buiten het mbo, twee surveys en een aantal casestudies.
Er gebeurt al veel en mbo’s zijn aardig in de weer met flexibiliteit. Sommige instellingen ondervinden bij de vormgeving van een flexibeler leeraanbod belemmeringen in de wet- en regelgeving op het terrein van de jaarsystematiek, urennormering, cao en bekostiging. Andere scholen weten door verstandig beleid met dergelijke organisatorische vraagstukken om te gaan en docenten vrij te spelen om meer flexibele onderwijsvormen vorm te geven.

Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen meer en meer in aanraking met informatie over het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er vaak sprake is van zogenoemde ‘neuromythen’: uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Laaggeletterden centraal

15 juni 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Laaggeletterden centraal

Tweejarig onderzoek van Welten-instituut en ecbo

In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek gestart dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone