Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Home / Portfolio / Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers

Verslag van onderzoek naar flexibiliteit in het mbo.

Auteur(s): Jos van Kuijk, Gerrit Vrieze, Sebastiaan Peek en Frederik Smit
Publicatiedatum:
december 2010

Het mbo staat voor de opdracht om tegemoet te komen aan de wensen van een zeer diverse deelnemerspopulatie. Mbo’s doen moeite om vormen van flexibiliteit toe te passen. Er zijn echter nog veel vragen en klachten.

Wat wordt er onder flexibiliteit verstaan? Welke vormen van flexibiliteit komen in de praktijk in welke mate voor? Welke belemmeringen zijn er en welke oplossingen zijn hiervoor mogelijk? Zijn er verschillen tussen opleidingen en sectoren? Zijn er verschillen tussen reguliere opleidingen en Contractactiviteiten en Educatie en kunnen ze van elkaar leren? Wat is er nodig om het maatwerk te leveren dat gewenst wordt door de diverse groepen deelnemers in het mbo?

Deze vragen komen aan de orde in de publicatie Flexibiliteit in het mbo; ze worden beantwoord door middel van literatuurstudie, gesprekken met diverse betrokkenen binnen en buiten het mbo, twee surveys en een aantal casestudies.
Er gebeurt al veel en mbo’s zijn aardig in de weer met flexibiliteit. Sommige instellingen ondervinden bij de vormgeving van een flexibeler leeraanbod belemmeringen in de wet- en regelgeving op het terrein van de jaarsystematiek, urennormering, cao en bekostiging. Andere scholen weten door verstandig beleid met dergelijke organisatorische vraagstukken om te gaan en docenten vrij te spelen om meer flexibele onderwijsvormen vorm te geven.

Flexibiliteit in het mbo: remmers en trekkers
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

1408, 2017

Signaal! 9 verschenen

14 augustus 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 9 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 9 van dit jaar (augustus 2017) is verschenen.

2107, 2017

Signaal! 8 verschenen

21 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 8 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 8 van dit jaar (juli 2017) is verschenen.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerde events

Leergang mbo 2017 – Seminar 5

12 september @ 13:00 - 19:30

Donderdagmiddaglezing Liesbeth Baartman

14 september @ 15:00 - 17:00

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone