Evaluatie kwalificatiedossiers mbo

Home / Portfolio / Evaluatie kwalificatiedossiers mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Evaluatie kwalificatiedossiers mbo

Analyse op bestaande databronnen, ervaringen van betrokkenen

Auteur(s): Arjan van der Meijden & Régina Petit
Publicatiedatum: maart 2014

Deze publicatie is een evaluatie van de implementatie van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur, in opdracht van het ministerie van OCW, naar aanleiding van vragen uit de Tweede Kamer.

Na een lange ‘experimenteerperiode’, die in 2004 begon, zijn de huidige kwalificatiedossiers met ingang van het leerjaar 2012-2013 definitief de inhoudelijke standaarden voor het mbo1. Deze dossiers vormen samen de zogenoemde beroepsgerichte kwalificatiestructuur (BKS).In de kwalificatiedossiers zijn de kwalificatie-eisen en het kwalificatieniveau beschreven waaraan studenten moeten voldoen om het bijbehorende diploma te verwerven.

Achtergrond

De kwalificatie-eisen zijn de leerdoelen van een opleiding en vormen het inhoudelijke programma van eisen voor het onderwijs, inclusief de beroepspraktijkvorming en de examinering. Conform het model kwalificatiedossier zijn kwalificatie-eisen beschreven in termen van kerntaken, werkprocessen, competenties en componenten, kennis en vaardigheden, en prestatie-indicatoren.

Het kwalificatieniveau is één van vier niveaus. Op niveau 1 worden assistentopleidingen aangeboden, op niveau 2 de basisberoepsopleidingen. Een niveau 3-opleiding is een vakopleiding en een niveau 4-opleiding is een middenkaderopleiding of specialistenopleiding.

De kwalificaties worden in twee leerwegen aangeboden: de beroepsbegeleidende leerweg (bbl). Deze leerweg wordt ook wel aangeduid als werkend leren. Het praktijkgedeelte van deze leerweg beslaat minimaal zestig procent van de leertijd, en de beroepsopleidende leerweg (bol). De bol biedt volledig dagonderwijs met praktijkstages, die twintig tot zestig procent van de leertijd beslaan.

Drie zorgen

Deze evaluatie van de implementatie van deze BKS is gebaseerd op bestaande data en focusgroepsgesprekken. De behoefte aan deze evaluatie is uitgesproken door de minister van OCW tijdens een overleg met de Tweede Kamer op 17 mei 20112 en concentreert zich op drie met name genoemde zorgen aangaande de geïmplementeerde beroepsgerichte kwalificatiedossiers:

  1. Heeft het element van de houdingsaspecten niet een te zware betekenis gekregen ten opzichte van ‘kennis’ en ‘vaardigheden’.
  2. De mogelijke gedetailleerdheid van de kwalificatiestructuur en de daarmee samenhangende afvinkcultuur.
  3. De schijnbare onvermijdelijkheid dat deze kwalificatiestructuur ook tot een bepaalde didactiek leidt.

Onderzoeksvragen

Deze door de Tweede Kamer geuite zorgen werken wij in deze evaluatie uit in onderzoeksvragen. Deze vragen worden vervolgens beantwoord door a) gebruik te maken van bestaande data en b) de uitvoering van drie focusgroepsgesprekken met professionals die de inhoud van de kwalificatiedossiers omzetten in onderwijs en examens.

Evaluatie kwalificatiedossiers mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

10 december 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

Gerelateerde events

Debat Leven Lang Leren

17 januari 2018 @ 17:00 - 19:00

Domile maart 2018

15 maart 2018 @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone