Ervaren werkdruk in het mbo

/Ervaren werkdruk in het mbo
Ervaren werkdruk in het mbo 2018-03-15T11:36:33+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag

Auteur(s): Rozemarijn van Toly, Annemarie Groot, Andrea Klaeijsen en Patricia Brouwer
Publicatiedatum: maart 2017

Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Download hier het onderzoeksverslag in gemakkelijk printbare versie.

In dit verkennende onderzoek richtten de onderzoekers zich op het mbo. Ze zochten uit in hoeverre mbo-docenten in 2016 worstelden met werkdruk en brachten in kaart welke taken mbo-docenten als belastend ervaren. Alle uitspraken in dit rapport hebben betrekking op 973 mbo-docenten die de vragenlijst hebben ingevuld.

Ervaren werkdruk

De eerste onderzoeksvraag was in welke mate mbo-docenten werkdruk ervaren. Op basis van de verzamelde gegevens concluderen de onderzoekers dat de overgrote meerderheid van de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld veel tot zeer veel werkdruk ervaart. 74.3% van de respondenten geeft ervaren werkdruk een rapportcijfer van 8, 9 of 10.

Ervaren werkdruk in het mbo

Knelpunten

De tweede onderzoeksvraag ging over knelpunten, gevolgen en mogelijke oplossingsrichtingen waar het de ervaren werkdruk van mbo-docenten betreft. Belangrijke knelpunten voor werkdruk hebben te maken met tijd (tijdsindeling, taken buiten het primair proces en de hoeveelheid taken die in de tijd moet worden uitgevoerd) en met de schoolorganisatie (voorzieningen, materiaal en roostering) volgens de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld. De gevolgen van de ervaren werkdruk zijn volgens de respondenten niet alleen taakgerelateerd maar ook fysiek (slaapproblemen en burn-out verschijnselen) en spelen ook op persoonlijk vlak (frustratie en een scheve werk-privébalans). Mogelijke oplossingsrichtingen kunnen worden gezocht in persoonlijke bijdrages (eigen grenzen aangeven) maar ook in de schoolorganisatie (roostering en voorzieningen).

Het doel van dit verkennende onderzoek was om kwesties rondom werkdruk in het mbo te agenderen. Hiermee willen de onderzoekers bijdragen aan de discussie rondom werkdruk en de rol van praktijkgericht onderzoek in het signaleren van relevante kwesties. Vervolgonderzoek kan dit belangrijke vraagstuk verder uitdiepen en in kaart brengen. Te denken valt aan ervaren werkdruk in relatie tot wetgeving en nieuwe regels, bijvoorbeeld voortgevloeid uit Focus op Vakmanschap.

Bekijk hier de factsheet die we maakten over dit onderzoek.
Of bekijk het visuele onderzoeksverslag, ook in gemakkelijk printbare versie.

Bekijk hier de reactie van Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds mbo (SOM) op dit onderzoek.

Bekijk hier het artikel in vakblad Profiel dat de onderzoekers schreven naar aanleiding van dit onderzoek:
Toly, R. van, Groot, A. & Brouwer, P. (2017) Ervaren werkdruk en mogelijke wegen voor een oplossing. Vakblad Profiel (7), 28-29.

Ervaren werkdruk in het mbo
Download publicatie
Aanvragen factsheet

Onderzoeker(s)

Rozemarijn van Toly MSc
Rozemarijn van Toly MScOnderzoeker
06-10970967
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenOnderzoeker
06-13221935
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

504, 2018

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

By | 5 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

Inschrijving NRO-verbindingsprijzen 2018 geopend

De verbindingsprijzen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn bedoeld voor  onderwijsprofessionals die resultaten uit onderzoek hebben gebruikt in de klas, en voor wetenschappers die onderzoeksresultaten hebben vertaald naar de onderwijspraktijk. Op 31 oktober 2018 maakt de jury de twee winnaars bekend, tijdens het jaarlijkse NRO-congres.

2203, 2018

Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

By | 22 maart 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Minister van Engelshoven op bezoek bij afsluiting Leergang Teacher in the Lead

Feestelijke afsluiting Leergang Teacher in the lead

Op 22 maart 2018 sloten de deelnemers de eerste Leergang Teacher in the lead af waarbij zij onder andere in gesprek gingen met minister van Engelshoven. De deelnemers, zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’, zijn koplopers binnen de beroepsgroep die op zoek zijn naar een actuele kennisbasis van het mbo en/of thematische verdieping zoeken.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email