Ervaren werkdruk in het mbo

Home / Portfolio / Ervaren werkdruk in het mbo
Ervaren werkdruk in het mbo 2017-10-16T15:23:35+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag

Auteur(s): Rozemarijn van Toly, Annemarie Groot, Andrea Klaeijsen en Patricia Brouwer
Publicatiedatum: maart 2017

Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Download hier het onderzoeksverslag in gemakkelijk printbare versie.

In dit verkennende onderzoek richtten de onderzoekers zich op het mbo. Ze zochten uit in hoeverre mbo-docenten in 2016 worstelden met werkdruk en brachten in kaart welke taken mbo-docenten als belastend ervaren. Alle uitspraken in dit rapport hebben betrekking op 973 mbo-docenten die de vragenlijst hebben ingevuld.

Ervaren werkdruk

De eerste onderzoeksvraag was in welke mate mbo-docenten werkdruk ervaren. Op basis van de verzamelde gegevens concluderen de onderzoekers dat de overgrote meerderheid van de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld veel tot zeer veel werkdruk ervaart. 74.3% van de respondenten geeft ervaren werkdruk een rapportcijfer van 8, 9 of 10.

Ervaren werkdruk in het mbo

Knelpunten

De tweede onderzoeksvraag ging over knelpunten, gevolgen en mogelijke oplossingsrichtingen waar het de ervaren werkdruk van mbo-docenten betreft. Belangrijke knelpunten voor werkdruk hebben te maken met tijd (tijdsindeling, taken buiten het primair proces en de hoeveelheid taken die in de tijd moet worden uitgevoerd) en met de schoolorganisatie (voorzieningen, materiaal en roostering) volgens de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld. De gevolgen van de ervaren werkdruk zijn volgens de respondenten niet alleen taakgerelateerd maar ook fysiek (slaapproblemen en burn-out verschijnselen) en spelen ook op persoonlijk vlak (frustratie en een scheve werk-privébalans). Mogelijke oplossingsrichtingen kunnen worden gezocht in persoonlijke bijdrages (eigen grenzen aangeven) maar ook in de schoolorganisatie (roostering en voorzieningen).

Het doel van dit verkennende onderzoek was om kwesties rondom werkdruk in het mbo te agenderen. Hiermee willen de onderzoekers bijdragen aan de discussie rondom werkdruk en de rol van praktijkgericht onderzoek in het signaleren van relevante kwesties. Vervolgonderzoek kan dit belangrijke vraagstuk verder uitdiepen en in kaart brengen. Te denken valt aan ervaren werkdruk in relatie tot wetgeving en nieuwe regels, bijvoorbeeld voortgevloeid uit Focus op Vakmanschap.

Bekijk hier de factsheet die we maakten over dit onderzoek.
Of bekijk het visuele onderzoeksverslag, ook in gemakkelijk printbare versie.

Bekijk hier de reactie van Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds mbo (SOM) op dit onderzoek.

Bekijk hier het artikel in vakblad Profiel dat de onderzoekers schreven naar aanleiding van dit onderzoek:
Toly, R. van, Groot, A. & Brouwer, P. (2017) Ervaren werkdruk en mogelijke wegen voor een oplossing. Vakblad Profiel (7), 28-29.

Ervaren werkdruk in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Rozemarijn van Toly MSc
Rozemarijn van Toly MScOnderzoeker
06-10970967
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenOnderzoeker
06-13221935
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2017-10-16T15:23:35+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

By | 18 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

By | 18 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

By | 17 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone