Effectief innoveren

Home / Portfolio / Effectief innoveren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Effectief innoveren

Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen

Auteur(s):
Joke Huisman, met medewerking van José van den Berg, Sandra van den Dungen, Paul Steehouder, Haske van Vlokhoven en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.

In het HPBO Innovatiearrangement project ‘Effectief Innoveren’ werd in de periode 2008 tot 2010 een combinatie van extra ondersteuning, reflectie en onderzoek ingezet door trainers van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en onderzoekers van ecbo. Met als doel er achter te komen hoe je het innovatieproces op de scholen kunt verbeteren en versnellen. In het project participeerden divers samengestelde teams uit de sectoren Techniek en Zorg en Welzijn van acht roc’s. Bij de vernieuwing van hun onderwijs maken deze teams gebruik van sturingmaterialen van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs.

Aanbevelingen

In je onderzoek focussen op wat je bij studenten teweeg wilt brengen, instellingsonderzoek verrijken met informatie voor teams, steun van het management en sturing op de vijf sleutels voor succesvol innoveren zijn enkele van de aanbevelingen die de ecbo-onderzoekers doen. Daarnaast leverde het tweejarige project aanknopingspunten voor een methodiek van effectief innoveren. Deze wordt na de zomer op de website van het Consortium gepubliceerd.

Meer weten?

De belangrijkste resultaten van het onderzoek staan beschreven in een artikel voor docententeams en management: Effectief innoveren. Krachtproef voor docenten en management Alle onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in de volledige onderzoeksrapportage. De gebruikte instrumenten zijn via een apart document toegankelijk voor docententeams die hun innovatie ook graag willen onderzoeken.
Effectief innoveren
Download publicatie
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerd events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone