Effectief innoveren

Home / Portfolio / Effectief innoveren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Effectief innoveren

Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen

Auteur(s):
Joke Huisman, met medewerking van José van den Berg, Sandra van den Dungen, Paul Steehouder, Haske van Vlokhoven en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.

In het HPBO Innovatiearrangement project ‘Effectief Innoveren’ werd in de periode 2008 tot 2010 een combinatie van extra ondersteuning, reflectie en onderzoek ingezet door trainers van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en onderzoekers van ecbo. Met als doel er achter te komen hoe je het innovatieproces op de scholen kunt verbeteren en versnellen. In het project participeerden divers samengestelde teams uit de sectoren Techniek en Zorg en Welzijn van acht roc’s. Bij de vernieuwing van hun onderwijs maken deze teams gebruik van sturingmaterialen van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs.

Aanbevelingen

In je onderzoek focussen op wat je bij studenten teweeg wilt brengen, instellingsonderzoek verrijken met informatie voor teams, steun van het management en sturing op de vijf sleutels voor succesvol innoveren zijn enkele van de aanbevelingen die de ecbo-onderzoekers doen. Daarnaast leverde het tweejarige project aanknopingspunten voor een methodiek van effectief innoveren. Deze wordt na de zomer op de website van het Consortium gepubliceerd.

Meer weten?

De belangrijkste resultaten van het onderzoek staan beschreven in een artikel voor docententeams en management: Effectief innoveren. Krachtproef voor docenten en management Alle onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in de volledige onderzoeksrapportage. De gebruikte instrumenten zijn via een apart document toegankelijk voor docententeams die hun innovatie ook graag willen onderzoeken.
Effectief innoveren
Download publicatie
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Handreiking voor docenten bij afname studentenvragenlijst

,

Monitor Sociale Veiligheid 2017

De afname van de studentenvragenlijst biedt een goede aanleiding voor een gesprek met de klas over sociale veiligheid. Om dit te ondersteunen ontvangen docenten een handreiking met gesprekstips.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone