Effectief innoveren

Home / Portfolio / Effectief innoveren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Effectief innoveren

Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen

Auteur(s):
Joke Huisman, met medewerking van José van den Berg, Sandra van den Dungen, Paul Steehouder, Haske van Vlokhoven en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.

In het HPBO Innovatiearrangement project ‘Effectief Innoveren’ werd in de periode 2008 tot 2010 een combinatie van extra ondersteuning, reflectie en onderzoek ingezet door trainers van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en onderzoekers van ecbo. Met als doel er achter te komen hoe je het innovatieproces op de scholen kunt verbeteren en versnellen. In het project participeerden divers samengestelde teams uit de sectoren Techniek en Zorg en Welzijn van acht roc’s. Bij de vernieuwing van hun onderwijs maken deze teams gebruik van sturingmaterialen van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs.

Aanbevelingen

In je onderzoek focussen op wat je bij studenten teweeg wilt brengen, instellingsonderzoek verrijken met informatie voor teams, steun van het management en sturing op de vijf sleutels voor succesvol innoveren zijn enkele van de aanbevelingen die de ecbo-onderzoekers doen. Daarnaast leverde het tweejarige project aanknopingspunten voor een methodiek van effectief innoveren. Deze wordt na de zomer op de website van het Consortium gepubliceerd.

Meer weten?

De belangrijkste resultaten van het onderzoek staan beschreven in een artikel voor docententeams en management: Effectief innoveren. Krachtproef voor docenten en management Alle onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in de volledige onderzoeksrapportage. De gebruikte instrumenten zijn via een apart document toegankelijk voor docententeams die hun innovatie ook graag willen onderzoeken.
Effectief innoveren
Download publicatie
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone