Effectief innoveren

Home / Portfolio / Effectief innoveren
Effectief innoveren 2016-12-21T21:16:26+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Effectief innoveren

Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen

Auteur(s):
Joke Huisman, met medewerking van José van den Berg, Sandra van den Dungen, Paul Steehouder, Haske van Vlokhoven en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.

In het HPBO Innovatiearrangement project ‘Effectief Innoveren’ werd in de periode 2008 tot 2010 een combinatie van extra ondersteuning, reflectie en onderzoek ingezet door trainers van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en onderzoekers van ecbo. Met als doel er achter te komen hoe je het innovatieproces op de scholen kunt verbeteren en versnellen. In het project participeerden divers samengestelde teams uit de sectoren Techniek en Zorg en Welzijn van acht roc’s. Bij de vernieuwing van hun onderwijs maken deze teams gebruik van sturingmaterialen van de Stichting Consortium Beroepsonderwijs.

Aanbevelingen

In je onderzoek focussen op wat je bij studenten teweeg wilt brengen, instellingsonderzoek verrijken met informatie voor teams, steun van het management en sturing op de vijf sleutels voor succesvol innoveren zijn enkele van de aanbevelingen die de ecbo-onderzoekers doen. Daarnaast leverde het tweejarige project aanknopingspunten voor een methodiek van effectief innoveren. Deze wordt na de zomer op de website van het Consortium gepubliceerd.

Meer weten?

De belangrijkste resultaten van het onderzoek staan beschreven in een artikel voor docententeams en management: Effectief innoveren. Krachtproef voor docenten en management Alle onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in de volledige onderzoeksrapportage. De gebruikte instrumenten zijn via een apart document toegankelijk voor docententeams die hun innovatie ook graag willen onderzoeken.
Effectief innoveren
Download publicatie
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2017-12-19T12:16:05+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

Gerelateerd nieuws

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By | 19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

By | 12 oktober 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

By | 18 september 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone