Een leven lang leren

Home / Portfolio / Een leven lang leren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Een leven lang leren

Vraag en aanbod van het beroepsonderwijs

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

Scholing van volwassen, ook wel postinitieel onderwijs, is onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse ambitie om bij de mondiale top vijf van kenniseconomieën te horen. Hoe staat het met een ‘leven lang leren’ als voorwaarde voor economische ontwikkeling?

Postinitieel onderwijs wordt voor een groot deel verzorgd door de private sector. Maar ook de door de overheid gefinancierde publieke onderwijsinstellingen bieden vormen van contractonderwijs aan volwassenen. Concurrentievervalsing of een wenselijke kruisbestuiving tussen initieel en postinintieel onderwijs, en tussen onderwijs en arbeidsmarkt? De onderzoeksrapportage Een leven lang leren combineert verschillende ecbo-onderzoeken naar postinitieel onderwijs om deze discussie te voeden.

Trends en inzichten

In 2010 zijn twee eerder uitgevoerde onderzoeken herhaald zodat trendanalyses mogelijk zijn. De monitor postinitieel is een onderzoek naar de deelname van volwassenen aan postinitieel onderwijs. De monitor publieke infrastructuur onderzoekt de positie van de publieke infrastructuur (roc’s, aoc’s, vakscholen en hbo’s) in de markt van postinitieel onderwijs. Door beide onderzoeken te combineren kan bovendien inzicht gegeven worden in de (mis)match tussen vraag en aanbod.

Meer weten?

Het onderzoek Een leven lang leren is in twee versies verschenen: een publieksversie en de volledige onderzoeksrapportage. Hieronder geven we kort enkele resultaten van en inzichten uit de onderzoeken weer.

Deelname aan postinitieel leren:

  • In 2010 heeft voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking in het afgelopen jaar deelgenomen aan een werkgerelateerde cursus of scholing. De Nederlandse ambities naar aanleiding van de Lissabon-doelstellingen zijn echter niet behaald.
  • Groepen die altijd een lager deelnamepercentage kenden, zoals jongeren, vrouwen, deeltijdwerkers en zelfstandigen, beginnen hun achterstand in te lopen of hebben hun achterstand al ingelopen.

De rol van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs:

  • Het aandeel van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs is klein en kromp jarenlang. Voor het eerst laten de roc’s weer een flinke groei zien tot een aandeel van 8%.
  • Mbo-instellingen organiseren de contractactiviteiten al vaker intern: in clusters of units. Met name de BV lijkt als organisatievorm te hebben afgedaan. Niet de zelfstandigheid ten opzichte van, maar juist de verbondenheid met de instelling lijkt nu centraal te staan in de afweging rond de organisatievorm.
  • De omzet en het aantal deelnemers van het contractonderwijs groeit. Voorzichtig is de trend zichtbaar dat instellingen met een relatief hoge omzet vaker een groei laten zien dan instellingen met een relatief lage omzet. Driekwart van de instellingen hoopt een verdere groei te bewerkstelligen.
Arbeidsmarktreserves in beeld
Download publicatie
Marieke BuismanOnderzoeker
Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

1408, 2017

Signaal! 9 verschenen

14 augustus 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 9 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 9 van dit jaar (augustus 2017) is verschenen.

2107, 2017

Signaal! 8 verschenen

21 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 8 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 8 van dit jaar (juli 2017) is verschenen.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 5

12 september @ 13:00 - 19:30

Donderdagmiddaglezing Liesbeth Baartman

14 september @ 15:00 - 17:00

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone