Een leven lang leren

/Een leven lang leren
Een leven lang leren 2018-01-19T14:18:44+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Een leven lang leren

Vraag en aanbod van het beroepsonderwijs

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

Scholing van volwassen, ook wel postinitieel onderwijs, is onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse ambitie om bij de mondiale top vijf van kenniseconomieën te horen. Hoe staat het met een ‘leven lang leren’ als voorwaarde voor economische ontwikkeling?

Postinitieel onderwijs wordt voor een groot deel verzorgd door de private sector. Maar ook de door de overheid gefinancierde publieke onderwijsinstellingen bieden vormen van contractonderwijs aan volwassenen. Concurrentievervalsing of een wenselijke kruisbestuiving tussen initieel en postinintieel onderwijs, en tussen onderwijs en arbeidsmarkt? De onderzoeksrapportage Een leven lang leren combineert verschillende ecbo-onderzoeken naar postinitieel onderwijs om deze discussie te voeden.

Trends en inzichten

In 2010 zijn twee eerder uitgevoerde onderzoeken herhaald zodat trendanalyses mogelijk zijn. De monitor postinitieel is een onderzoek naar de deelname van volwassenen aan postinitieel onderwijs. De monitor publieke infrastructuur onderzoekt de positie van de publieke infrastructuur (roc’s, aoc’s, vakscholen en hbo’s) in de markt van postinitieel onderwijs. Door beide onderzoeken te combineren kan bovendien inzicht gegeven worden in de (mis)match tussen vraag en aanbod.

Meer weten?

Het onderzoek Een leven lang leren is in twee versies verschenen: een publieksversie en de volledige onderzoeksrapportage. Hieronder geven we kort enkele resultaten van en inzichten uit de onderzoeken weer.

Deelname aan postinitieel leren:

  • In 2010 heeft voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking in het afgelopen jaar deelgenomen aan een werkgerelateerde cursus of scholing. De Nederlandse ambities naar aanleiding van de Lissabon-doelstellingen zijn echter niet behaald.
  • Groepen die altijd een lager deelnamepercentage kenden, zoals jongeren, vrouwen, deeltijdwerkers en zelfstandigen, beginnen hun achterstand in te lopen of hebben hun achterstand al ingelopen.

De rol van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs:

  • Het aandeel van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs is klein en kromp jarenlang. Voor het eerst laten de roc’s weer een flinke groei zien tot een aandeel van 8%.
  • Mbo-instellingen organiseren de contractactiviteiten al vaker intern: in clusters of units. Met name de BV lijkt als organisatievorm te hebben afgedaan. Niet de zelfstandigheid ten opzichte van, maar juist de verbondenheid met de instelling lijkt nu centraal te staan in de afweging rond de organisatievorm.
  • De omzet en het aantal deelnemers van het contractonderwijs groeit. Voorzichtig is de trend zichtbaar dat instellingen met een relatief hoge omzet vaker een groei laten zien dan instellingen met een relatief lage omzet. Driekwart van de instellingen hoopt een verdere groei te bewerkstelligen.
Arbeidsmarktreserves in beeld
Download publicatie
Marieke BuismanOnderzoeker
Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-04-17T13:44:15+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

Gerelateerd nieuws

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

2504, 2018

Geef je mening over het lerarenregister

By | 25 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Geef je mening over het lerarenregister

BVMBO: het debat en de regie over het register hoort bij de docent

De laatste weken is de situatie rondom de onderwijscoöperatie en het lerarenregister veelvuldig in het nieuws geweest en onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ook de PO Raad, VO Raad, MBO Raad en bestuurders lieten zich horen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de Onderwijscoöperatie besloten zich niet meer te bemoeien met het lerarenregister en de ondersteuning van het register terug te geven aan het ministerie.

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email