Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Home / Portfolio / Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Over studiekeuze, verwachtingen en beleving

Auteur(s): José Mulder m.m.v. Pieter Aalders
Publicatiedatum: september 2016

Doorstroom mbo-hbo staat breed in de belangstelling. Er is veel aandacht voor de hoge uitvalcijfers van mbo-studenten op het hbo en de (on)mogelijkheden daar iets aan te doen. Opvallend genoeg komen studenten zelf in die discussies nauwelijks aan het woord.

Hoe verschillen mbo-studenten die uitvallen op het hbo van studenten die na het eerste jaar hbo hun studie vervolgen? Dat is de hoofdvraag van dit rapport.

Startmonitor

De onderzoekers hebben studenten via de Startmonitor bij aanvang én gedurende hun studie bevraagd over studiekeuze, verwachtingen, prestaties en beleving van de studie. Vervolgens is achteraf vastgesteld of de bevraagde studenten dezelfde studie zijn blijven volgen of dat ze uitgevallen zijn.

Conclusies

De in dit rapport gepresenteerde resultaten leiden tot de volgende conclusies:

  1. Mbo-studenten die stoppen met hun hbo-studie blijken nauwelijks te verschillen wat betreft studiekeuze, verwachtingen, prestaties en beleving van mbo-studenten die doorstromen of havisten die uitvallen.
  2. Er lijken dan ook algemene aansluitingsproblemen te zijn voor zowel mbo-studenten als havisten.
  3. Een veel gehoorde verklaring voor de uitval van mbo-studenten op het hbo is dat zij het inhoudelijk niet bij zouden kunnen benen. Studenten zelf spreken dit tegen: mbo-studenten die stoppen ervaren niet beduidend meer studieproblemen dan mbo-doorstudeerders of havo-stoppers.
  4. De grootste verschillen tussen studenten die doorstuderen en stoppen zijn gevonden op het gebied van zich thuisvoelen op het hbo: studenten die uiteindelijk stoppen (zowel mbo-studenten als havisten) voelen zich veel minder vaak thuis in de opleiding en de instelling en bij de docenten en medestudenten dan studenten die doorstuderen.
  5. In het algemeen kan gesteld worden dat een focus op het ontbreken van inhoudelijke kennis bij mbo-studenten die uitvallen op het hbo niet voldoende zal zijn om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren.
  6. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen welke factoren, binnen welke context, bepalend zijn voor het uitvallen van studenten in het hbo.
Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. José Mulder
Dr. José MulderOnderzoeker
06-13562786

Gerelateerde publicaties

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen in toenemende mate in aanraking met informatie die betrekking heeft op het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er veelvuldig sprake is van z.g. ‘neuromythen’. Daarbij gaat het om uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek in 2012 liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Het is niet duidelijk hoe de situatie is in het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo telt zo’n half miljoen over het algemeen jongvolwassen studenten. Het type onderwijs, dat aanmerkelijk verschilt van dat in het voortgezet onderwijs, is sterk praktijkgericht van aard. De vraag is dan ook: ‘zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

1805, 2017

Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

18 mei 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

Het effect van initiatieven in de school gericht op docentprofessionalisering en continue onderwijsverbetering

Het onderzoeksvoorstel “Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit driejarig onderzoek beoogt zicht te geven op de bijdrage van lopende initiatieven op mbo instellingen aan de ontwikkeling van een onderzoekende houding van docenten en opleidingsteams.

1505, 2017

Signaal! 5 verschenen

15 mei 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 5 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 5 van dit jaar (mei 2017) is verschenen.

1205, 2017

Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

12 mei 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo en partners voeren driejarig NRO-onderzoek uit over professionele organisaties in het mbo

Onderzoeksvoorstel over professionele organisaties in het mbo is gehonoreerd

In dit 3-jarige NRO-onderzoek gaan we - via een ontwerpgericht benadering - op zoek naar de kenmerken van een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit op basis van een dialoogmodel en brengen we de opbrengsten ervan in kaart op het vlak van organisatie- en onderwijsontwikkeling.

Gerelateerd events

Amsterdamse klas on tour

24 mei @ 16:00 - 18:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone