Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Home / Portfolio / Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord
Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord 2016-12-21T20:51:53+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Over studiekeuze, verwachtingen en beleving

Auteur(s): José Mulder m.m.v. Pieter Aalders
Publicatiedatum: september 2016

Doorstroom mbo-hbo staat breed in de belangstelling. Er is veel aandacht voor de hoge uitvalcijfers van mbo-studenten op het hbo en de (on)mogelijkheden daar iets aan te doen. Opvallend genoeg komen studenten zelf in die discussies nauwelijks aan het woord.

Hoe verschillen mbo-studenten die uitvallen op het hbo van studenten die na het eerste jaar hbo hun studie vervolgen? Dat is de hoofdvraag van dit rapport.

Startmonitor

De onderzoekers hebben studenten via de Startmonitor bij aanvang én gedurende hun studie bevraagd over studiekeuze, verwachtingen, prestaties en beleving van de studie. Vervolgens is achteraf vastgesteld of de bevraagde studenten dezelfde studie zijn blijven volgen of dat ze uitgevallen zijn.

Conclusies

De in dit rapport gepresenteerde resultaten leiden tot de volgende conclusies:

  1. Mbo-studenten die stoppen met hun hbo-studie blijken nauwelijks te verschillen wat betreft studiekeuze, verwachtingen, prestaties en beleving van mbo-studenten die doorstromen of havisten die uitvallen.
  2. Er lijken dan ook algemene aansluitingsproblemen te zijn voor zowel mbo-studenten als havisten.
  3. Een veel gehoorde verklaring voor de uitval van mbo-studenten op het hbo is dat zij het inhoudelijk niet bij zouden kunnen benen. Studenten zelf spreken dit tegen: mbo-studenten die stoppen ervaren niet beduidend meer studieproblemen dan mbo-doorstudeerders of havo-stoppers.
  4. De grootste verschillen tussen studenten die doorstuderen en stoppen zijn gevonden op het gebied van zich thuisvoelen op het hbo: studenten die uiteindelijk stoppen (zowel mbo-studenten als havisten) voelen zich veel minder vaak thuis in de opleiding en de instelling en bij de docenten en medestudenten dan studenten die doorstuderen.
  5. In het algemeen kan gesteld worden dat een focus op het ontbreken van inhoudelijke kennis bij mbo-studenten die uitvallen op het hbo niet voldoende zal zijn om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren.
  6. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen welke factoren, binnen welke context, bepalend zijn voor het uitvallen van studenten in het hbo.
Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. José Mulder
Dr. José MulderOnderzoeker
06-13562786

Gerelateerde publicaties

2017-12-19T12:16:05+00:00

Tussenevaluatie Sectorplannen 2017

In opdracht van ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sectorplannen hebben twee hoofddoelen: het overbruggen van de crisis en het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. Deze evaluatie behandelt het proces, het bereiken van de doelen, het effect op de betrokkenheid en samenwerking bij de sociale partners en de vorm van de subsidie.

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

Gerelateerd nieuws

1601, 2018

Debat over kennisuitwisseling in het beroepsonderwijs

By | 16 januari 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over kennisuitwisseling in het beroepsonderwijs

Debatteer mee!

Het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) staat in het brandpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er veel onbekend over deze sector. Het netwerk van hoogleraren en lectoren beroepsonderwijs schreef daarom een serie bijdragen aan ScienceGuide. Op 1 februari 2018 organiseert het netwerk samen met ScienceGuide, VOR divisie Beroepsonderwijs Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap (BBV) en het Expertisecentrum Beroepsonderwijs een debat over deze kennisuitwisseling.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

1912, 2017

Leergang mbo 2018

By | 19 december 2017|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang mbo 2018

Data, programma en praktische informatie

Op 20 maart 2018 start ecbo met een nieuwe editie van de Leergang mbo. De negentiende editie van deze jaarlijkse reeks biedt de deelnemers een dieper inzicht in de complexiteit van en de actuele ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone