Mbo-studenten die uitvallen op het hbo: wie zijn ze en waar vallen zij uit?

Home / Portfolio / Mbo-studenten die uitvallen op het hbo: wie zijn ze en waar vallen zij uit?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Mbo-studenten die uitvallen op het hbo: wie zijn ze en waar vallen zij uit?

Analyse van studentenstromen over periode 2005-2015

Er wordt veel gediscussieerd over het hoe en waarom van de hoge uitvalpercentages onder mbo-studenten op het hbo. Hoewel men het er over eens is dat de uitval van mbo’ers op het hbo (te) hoog is, is er nog veel onbekend over wie nu precies de mbo 4-studenten zijn die het hbo instromen, wie van hen uitvallen en bij welke hogescholen en studies dat gebeurt.

Dit rapport beschrijft de analyse van de carrières van studenten die in de periode 2005 t/m 2015 zijn ingestroomd in het hbo. Het geeft daarmee een feitelijk overzicht van de studenten die een hbo-bachelor volgen, waar ze die volgen en welke keuzes zij maken gedurende het eerste jaar op het hbo. Blijven ze bijvoorbeeld dezelfde studie volgen, switchen ze van studie en/of instelling of stoppen ze in het geheel met het volgen van onderwijs.

Hoofdconclusies

Dit rapport biedt uitvoerige informatie over mbo-4 studenten op het hbo. Zowel qua instroom als qua uitval, switch en doorstuderen. Uit deze informatie zijn de volgende negen hoofdconclusies afgeleid.

  1. Dé mbo-student op het hbo bestaat niet. Focus op uitval van dé mbo student is te beperkte kijk op problematiek.
  2. Gemiddeld genomen heeft één op de drie studenten die een voltijds bachelor instroomt een mbo-4 diploma op zak. Deze verhouding komt terug binnen meeste hogescholen, sectoren en opleidingen.
  3. Mbo-4 studenten hebben voorkeur voor bepaalde, brede, hogescholen: 10 hogescholen trokken over de periode 2005-2015 samen 75% van de mbo 4-studenten.
  4. Het aandeel mbo 4-studenten dat na jaar één dezelfde studie blijft volgen is in de periode 2005-2015 afgenomen van zo’n 70% naar minder dan 60%. Het aandeel (tijdelijke) uitvallers én switchers is gestegen van 15% naar meer dan 20%.
  5. Het aandeel havisten dat uitvalt of switcht is over de periode 2005-2015 redelijk stabiel gebleven. Gemiddeld blijft zo’n 60% van de havisten dezelfde studie volgen, 10% valt uit, 30% switcht.
  6. Het percentage mbo-4 studenten dat uitvalt of switcht verschilt aanzienlijk tussen hogescholen en in hbo-sectoren. Opvallend: waar mbo 4-studenten vaak uitvallen of switchen, doen havisten dat ook.
  7. Overstap van mbo-domein naar hbo-sector: wie economie op mbo of hbo doet, heeft grote kans om uit te vallen dan wel te switchen.
  8. Persoonskenmerken van de studenten spelen eveneens een rol, net als kenmerken van de mbo-opleiding.
  9. Nader onderzoek is vereist om duidelijk te krijgen hoe de doorstroom mbo-hbo verbeterd kan worden.
Mbo-studenten die uitvallen op het hbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. José Mulder
Dr. José MulderOnderzoeker
06-13562786
Joris Cuppen Msc
Joris Cuppen MscOnderzoeker
06-13218997

Gerelateerde publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone