Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Home / Portfolio / Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel

Auteur(s): Louise van de Venne, Jan Neuvel & Wil van Esch
Publicatiedatum: november 2013

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (OCW) boden de Tweede Kamer onlangs een aantal rapporten en notities aan onder de gemeenschappelijke noemer ‘Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel’. Een van de onderliggende rapporten is een bijdrage van ecbo: Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet.

In opdracht van het ministerie van OCW gaan de verschillende rapporten vooral in op de kwantitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod op de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs op lange termijn.

Omgangskunde en Pedagogiek

Voor afgestudeerden aan de tweedegraads lerarenopleidingen voor Omgangskunde en Pedagogiek is het Middelbaar beroepsonderwijs (mbo) een belangrijk werkveld. Deze vakken worden in het mbo vooral op regionale opleidingscentra (roc’s) onder andere noemers aangeboden. In de onderbouw van het voorgezet onderwijs, waar de afgestudeerden ook benoembaar zijn, staan Omgangskunde en Pedagogiek niet vaak op het rooster.

Vervangingsvraag

Over de behoefte van mbo-instellingen aan leraren voor de vakken Omgangskunde en Pedagogiek, of vakken die deze elementen bevatten, is echter weinig bekend. Het ministerie van OCW wilde weten hoe groot de vraag naar deze leraren is en hoe die vraag zich verhoudt tot het aanbod aan afgestudeerden aan de lerarenopleidingen. Het onderzoek van ecbo brengt aanbod en vraag in kaart en concludeert onder meer dat er de komende jaren hoogstwaarschijnlijk alleen sprake zal zijn van een vervangingsvraag.

Meer informatie

Over deze en andere conclusie leest u meer in de ecbo-publicatie Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet. De overige rapporten en de aanbiedingsbrief van de minister en staatssecretaris leest u op de website van de Rijksoverheid.
Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Jan Neuvel
Jan NeuvelSenior onderzoeker
073 6872500
Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Gerelateerd nieuws

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

1502, 2017

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

15 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling De professionele dialoog (PD) is een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten, die rekening houdt met de verschillende identiteiten van de docent in mbo. De kwaliteit van [...]

702, 2017

Gezocht: Docenten en begeleiders

7 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Gezocht: Docenten en begeleiders

Wat vind jij van Oefenen.nl? Deel je ervaring!

Oefenen.nl wil graag meer weten over de wijze waarop begeleiders en docenten materialen van Oefenen.nl (zoals Klik & Tik en Lees & Schrijf!) inzetten. Informatie hierover helpt de dienstverlening van Oefenen.nl beter af te stemmen op de behoeften van deze begeleiders en docenten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone