De waarde(n) van brede vorming

/De waarde(n) van brede vorming
De waarde(n) van brede vorming 2017-12-10T12:16:18+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

De waarde(n) van brede vorming

Bildung in het beroepsonderwijs

Auteur(s): Pieter Baay en Alieke Hofland
Publicatiedatum: oktober 2017

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Naast vakmanschap wordt brede vorming steeds belangrijker, ook in het beroepsonderwijs. Waar brede vorming tot nu toe vooral in het hoger onderwijs genoemd werd, brengen ROC Friese Poort en ecbo in hun publicatie het Bildungsdenken naar het mbo. CvB-voorzitter Remco Meijerink: “Van horeca tot technische bedrijven, iedereen drukte ons op het hart dat vakmanschap belangrijk is, maar dat minstens zoveel aandacht nodig is om studenten veerkrachtige en zelfverzekerde mensen te laten worden, die weten wat er speelt in de maatschappij en de wereld. Waarden als verstandigheid, rechtvaardigheid en moed, maar ook empathie, solidariteit en rentmeesterschap zijn daarbij essentieel.”

In de publicatie ‘De waarde(n) van brede vorming: Bildung in het beroepsonderwijs’ beschrijven ecbo-onderzoekers dr. Pieter Baay en Alieke Hofland dat Community Service Learning een uitermate geschikte context is voor brede vorming. Baay: “De maatschappelijke dienstplicht is interessant, omdat het jongeren helpt ‘in de wereld te komen’ en zichzelf te leren kennen. Community Service Learning voegt daaraan de verbinding met de school toe. De pedagogische rol van docenten helpt studenten te reflecteren op wat ze doen en zich te ontwikkelen op persoonlijk vlak.”

Meer weten?

Onderzoeker Pieter Baay werd geïnterviewd op BNR nieuwsradio. Luister hier het fragment.

MBO Today schreef een artikel over de publicatie.

Hier kunt u het volledige persbericht lezen.

Lees hier het artikel Bildung in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel.

De waarde(n) van brede vorming
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1202, 2018

Project KOMPAS21 van start

By | 12 februari 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Project KOMPAS21 van start

‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’

Studenten hun 21ste-eeuwse vaardigheden laten zien, dat is het doel van KOMPAS21. Ecbo, ROC Friese Poort en 12 andere mbo-instellingen zetten de 21ste-eeuwse vaardigheden op scherp door in een unieke samenwerking een nieuw instrument te ontwikkelen voor en door het mbo. Maandelijks staat een vaardigheid in de schijnwerpers. In februari: ondernemendheid.

1012, 2017

Bildung in het beroepsonderwijs

By | 10 december 2017|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Bildung in het beroepsonderwijs

Onderzoek naar de waarde(n) van brede vorming in het beroepsonderwijs in vakblad Profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email