De waarde(n) van brede vorming

Home / Portfolio / De waarde(n) van brede vorming

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De waarde(n) van brede vorming

Bildung in het beroepsonderwijs

Auteur(s): Pieter Baay en Alieke Hofland
Publicatiedatum: oktober 2017

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Naast vakmanschap wordt brede vorming steeds belangrijker, ook in het beroepsonderwijs. Waar brede vorming tot nu toe vooral in het hoger onderwijs genoemd werd, brengen ROC Friese Poort en ecbo in hun publicatie het Bildungsdenken naar het mbo. CvB-voorzitter Remco Meijerink: “Van horeca tot technische bedrijven, iedereen drukte ons op het hart dat vakmanschap belangrijk is, maar dat minstens zoveel aandacht nodig is om studenten veerkrachtige en zelfverzekerde mensen te laten worden, die weten wat er speelt in de maatschappij en de wereld. Waarden als verstandigheid, rechtvaardigheid en moed, maar ook empathie, solidariteit en rentmeesterschap zijn daarbij essentieel.”

In de publicatie ‘De waarde(n) van brede vorming: Bildung in het beroepsonderwijs’ beschrijven ecbo-onderzoekers dr. Pieter Baay en Alieke Hofland dat Community Service Learning een uitermate geschikte context is voor brede vorming. Baay: “De maatschappelijke dienstplicht is interessant, omdat het jongeren helpt ‘in de wereld te komen’ en zichzelf te leren kennen. Community Service Learning voegt daaraan de verbinding met de school toe. De pedagogische rol van docenten helpt studenten te reflecteren op wat ze doen en zich te ontwikkelen op persoonlijk vlak.”

Meer weten?

Onderzoeker Pieter Baay werd geïnterviewd op BNR nieuwsradio. Luister hier het fragment.

MBO Today schreef een artikel over de publicatie.

Hier kunt u het volledige persbericht lezen.

De waarde(n) van brede vorming
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627
Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747

Gerelateerde publicaties

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

711, 2017

Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

7 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Op welke manier evalueert u voortgang in de mbo-klas?

Doe mee met het onderzoek!

Om doelgericht aan rekenen en Nederlands te kunnen werken is een inschatting van het niveau van de student nodig. Hoe doet u dit? Wat vindt u belangrijk?

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone