De verloren zonen (m/v): Terugkeer in het onderwijs van vsv’ers

Home / Portfolio / De verloren zonen (m/v): Terugkeer in het onderwijs van vsv’ers

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De verloren zonen (m/v): Terugkeer in het onderwijs van vsv’ers

Resultaten van het eerste deel van een onderzoek

Auteur(s): Barbara van Wijk & Erik Fleur (ecbo), Erik Smits & Cees Vermeulen (DUO/INP)
Publicatiedatum: april 2011

Voortijdig schoolverlaten wordt in de berichtgeving veelal gezien als het einde van het (onderwijs)verhaal. Onderwijsdeelnemers die zonder startkwalificatie uitvallen, zouden niet te motiveren zijn voor onderwijs.

Uit dit onderzoek blijkt echter dat meer dan een derde van de voortijdig schoolverlaters binnen 3 jaar terugkeert naar het onderwijs. Voor de uitvallers uit het schooljaar 2005/2006 betreft het 21.000 jongeren. Groepen deelnemers die naar onderwijstype of achtergrondkenmerken vaker uitvallen, keren minder vaak terug naar het onderwijs. Juist bij de in omvang grote groepen uitvallers valt dus nog veel terugkeerwinst te behalen.

Verhoogd risico

 Vaak is de terugkeer een succes. Van de terugkeerders is na 4 jaar een kwart opnieuw uitgevallen. De rest heeft of een startkwalificatie behaald, of volgt nog onderwijs. Het opnieuw uitvallen van terug­keerders gebeurt vooral onder die groepen die ook onder voortijdig schoolverlaters al veelvuldig uitvallen. Gerichte aandacht voor groepen terugkeerders die een verhoogd risico lopen op hernieuwde uitval lijkt dus mogelijk.

Bij de publicatie De verloren zonen m/v hoort ook een uitgebreid bronnenboek.

De verloren zonen m/v
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Gerelateerd nieuws

1408, 2017

Signaal! 9 verschenen

14 augustus 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 9 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 9 van dit jaar (augustus 2017) is verschenen.

2107, 2017

Signaal! 8 verschenen

21 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 8 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 8 van dit jaar (juli 2017) is verschenen.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone